Beyoncé gör världen bättre

När Beyoncé talar, då lyssnar omvärlden. Det gör henne till världens just nu viktigaste artist, skriver vikarierande kulturredaktören Alexander Hellgren efter superstjärnans urladdning på svensk mark.

Foto: Andrew White

Krönika2016-07-27 11:12

Folk sitter på Dovas

och dricker för dom plågas

Av allt det som händer i världen för den är konstig

Ah världen den är konstig

Man vill bara lyssna på Beyoncé

Nice, Istanbul, München. Den senaste veckans nyhetsrapportering har fått mig att återkomma till de där raderna från Sakarias ”Kelly & Michelle” från 2014. ”Man vill bara lyssna på Beyoncé”. Krypa ihop, lyssna och glömma bort den stora, stygga världen utanför.

På tisdagskvällen gästade Beyoncés ”The formation world tour” Sverige för en sedan länge utsåld konsert. Eller vad det nu var. Beyoncé tog begreppet konsert, slet sönder det i en miljard små bitar och formade om det till något helt nytt. Som en blick rakt in i arenakonsertens framtid.

Varken ögon eller öron har hämtat sig efter de dryga två timmarna på Friends arena.

Vi kan kalla henne för världens just nu största artist. Ingen annan lyckas på samma sätt göra ett albumsläpp till en global nyhetshändelse, som hon gjorde med årets ”Lemonade”. När musikvideon till singeln ”Formation” släpptes var det nära att hela internet brann upp och svenska kvällstidningar direktrapporterade till och med från turnépremiären i Miami i april.

Vi kan också kalla henne för världens just nu viktigaste artist, genom sättet Beyoncé utnyttjar sin maktposition. Hon tar ställning för kvinnor i allmänhet och svarta kvinnor i synnerhet; med ”Formation” via ”Lemonade” till den sprakande tisdagskvällen på nationalarenan, omdefinierar hon kvinnor från offer till vinnare. Hyllar dem. När hon står där på scenen är det svårt att tänka sig en bättre föreild.

Hon tar tydligt ställning mot rasism och polisvåld, med sitt uttalade stöd till rörelsen Black lives matter och uppmaningen att sluta skjuta hennes folk. Något som, i denna värld där upp har blivit ned, fått folk att gå i taket och börja veva om polishat och ”rasism mot vita”.

Det visar tydligt var 34-åringen från Houston har tagit sig. När Beyoncé öppnar munnen, då lyssnar omvärlden. Oavsett om det rör sig om polisorganisationer som manar till bojkott av turnén (i stället för att, jag vet inte, bojkotta våld?), alternativa medier som på något sätt lyckas misstolka ”en strid för människor oavsett ras, kön eller sexuell läggning”, eller om 50 000 instagrammande fans i ett publikhav.

Beyoncé har en möjlighet att påverka, att förända till det bättre, och hon utnyttjar den. Och trots att tisdagskvällens spektakulära urladdning inte liknade något annat i konsertväg, var det som att världen blev aningen mindre konstig. Om än bara för ett par timmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!