Jeff Olsson, teckningar, Joakim Ojanen, mÄlningar och skulptur, Linköpings konsthall Passagen.
UtstÀllningen pÄgÄr till 6 mars.
Konsten kan peka ut andra vÀrldar. VÀcka andra sinnestillstÄnd. Konsten kan upptÀcka och avtÀcka andra dimensioner. Visst Àr det samtidigt en mycket mÀrklig utstÀllning som nu visas pÄ Passagen. Den Àr nÄgot utöver det vanliga.
Jeff Olssons svarta teckningar kan först kĂ€nnas vĂ€ldigt dystra. Och Joakim Ojanens visserligen fĂ€rgglada mĂ„lningar kan i förstone verka som fula, knasiga gubbar. Vad Ă€r det hĂ€r för nĂ„got, kan man undra. Ăr inte vĂ€rlden elĂ€ndig nog sĂ„ det rĂ€cker med terrorbombningar, IS och flyktingkatastrofer.
Men, men, om man ger ordentligt med tid Ät utstÀllningen förvandlas den. Och man sjÀlv en aning. KonstnÀrernas fantasi, frihet och gestaltningsförmÄga ger i slutÀnden ifrÄn sig positiva energier, trots allt.
Jeff Olssons svartvita dystopier med mörka moln innesluter ofta fantastiska scener med mĂ€nniskor som inte ger upp. NĂ€stan ovetande om de hot som omger dem, fortsĂ€tter figurerna med sina till synes vardagliga sysslor. Men de Ă€r Ă€ndĂ„ lite skruvade och ytterst egendomliga i sammanhanget. Man fĂ„r lĂ€tt förestĂ€llningar om en postapokalyptisk tid, efter den stora katastrofen. Boken och filmen âVĂ€genâ Ă€r en sĂ„dan association. Men Jeff Olssons teckningar Ă€r mer komplicerade Ă€n sĂ„. Tidsperspektivet framĂ„t, bakĂ„t eller nutid Ă€r glidande och mĂ„ngbottnat.
Joakim Ojanens mĂ„lningar och skulpturer kan upplevas stĂ„ i bjĂ€rt kontrast till den andre konstnĂ€rens bilder i blyerts, kol och tusch. Men kontrapunkten med fĂ€rg och form Ă€r effektiv i rummets och utstĂ€llningens helhet. Motiviskt finns förstĂ„s bĂ„de likheter och olikheter â bra för dramaturgin. OljemĂ„lningarna Ă€r fysiskt kroppsligt, pastost tjockt mĂ„lade. Figurerna med stora nĂ€sor ser bĂ„de roliga ut och verkar lite skrĂ€mmande pĂ„ samma gĂ„ng. KonstnĂ€ren har pĂ„verkats tidigt av graffitti, serietidningar, underground och popkonst frĂ„n 60-talets rĂ„a Chicago-stil.
HĂ€r finns ocksĂ„ plats för lite humor. Ett trĂ€d som lĂ„ngnĂ€sa Ă la Pinocchio, keps med siffran 85, konstnĂ€rens födelseĂ„r. Se pĂ„ skulpturen âPicnicâ med polarnas ölflaska, cigarettpaket och snusdosa. Och ögonen pĂ„ portrĂ€tten. FörvĂ„nade uttryck, lite barnsliga och överraskade.
Gemensamt för utstÀllarna Àr kombinationen av en sorts nutida ÄterhÄllen surrealism och egna fantasyalbum. Friheten att gestalta ger ofta möjligheten att servera nya, överraskande visuella anrÀttningar.
Konsten bjuder sĂ€llan in till rationella och intellektuella seminarier. Den doppar sina rottrĂ„dar djupare ner i vĂ„ra kĂ€nsloliv, skapar stĂ€mningar och ovĂ€ntade elektrifieringar. En aforism av Elmer Diktonius pĂ„minner oss lite frĂ€ckt: âOm konstens mening vore att bedöva, att fĂ„ oss att glömma livet, sĂ„ vore ett hammarslag i skallen den enklaste och bĂ€sta konsten.â