Kerstin Hedman, Nisse Sandström och Kerstin Danielsson, Galleri Magnifik, Linköping
"Möten"
Textil, måleri
Missionskyrkan, Linköping
Visas till 23 april 2015
En rolig och snyggt arrangerad utställning pågår nu i Missionskyrkans galleri i Linköping.
Kerstin Hedmans gobelinvävar, som befinner sig på en tämligen hög konstnärlig nivå, är värda att stanna till hos lite extra. Även hantverksmässigt är de värda beröm. Motiven är föreställande och inbjudande. I en idyllisk bild har en tonårsflicka hoppat av sin cykel och verkar prata förtroligt med en ko av lite mytisk karaktär.
Över huvud taget genomsyras Hedmans bilder av gemyt, livsbejakelse och förtrolighet. En enda bild speglar inte stillhet och eftertanke. Det är ett gäng narrar på uppenbart spexhumör. Vävarnas färgsättning är överlag tilltalande.
Kerstin Danielsson experimenterar, syr och knåpar, använder här och där mönster och strukturer från industriellt framställda tyger. Uttrycksmässigt tar hon ut svängarna. Bäst lyckas hon i de bilder där färgskalan behärskas av grå och vita nyanser och där formerna samtidigt är mer återhållna. De förhållandevis små bildytorna har lättare att acceptera den kategorin än den där utförandet kan dra resultatet mot det sockrade.
Två golvplacerade trasryor är värda att nämnas. De uttrycker vitalitet och färgkänsla.
Nisse Sandström är ju mest känd som jazzsaxofonist. Men i många år har han även ägnat sig åt måleri. Han verkar i den gamla naivistiska skolan och vill få oss att blicka tillbaka till mitten av förra seklet. I hans små målningar är nostalgikänslan förtätad.
Samtliga bilder är av en "halvdokumentär" sort och skildrar tidstypiska interiörer och utomhusmiljöer. Äkta kärlek till motiven lyser igenom i Sandströms målningar. Omsorg om detaljer och färgåtergivning är andra omständigheter som känns tilltalande.