Konstföreningen hade sin storhetstid på 70- och 80-talet, men nu är den tiden på väg tillbaka. Antalet medlemmar ökar igen.
– Vi är en av landets största arbetsplatsföreningar med över 1 000 medlemmar i dag, och de finns överallt i landet där Saab har sina arbetsplatser, säger Margareta Samuelsson, ordförande i föreningen.
Hon är stolt över insatser som föreningen har gjort för att bidra till ett rikare kulturliv i Linköping och för att höja Saabs anställdas intresse för konst. Varje år ordnar föreningen sju utställningar varav åtminstone en är reserverad för debutanter. Genom åren har föreningen också gästats av en hel del kända konstnärsnamn och föreläsare.
– Det är viktigt för oss att visa lokala förmågors verk och flera östgötska konstnärer är också uppskattade nationellt. Vi har haft utställningar med exempelvis Bertil Almlöf, men också av Lars Lerin Junior och en graffitiutställning med Pärra Andersson som en gång i tiden väckte en väldigt livlig debatt. Även utställningar av personalens målningar och skulpturer, som vi också ordnar, brukar vara välbesökta, säger hon.
Det är inte många som vet att en av Sveriges mest kända landskapskonstnärer Bertil Almlöf jobbade på Saab som illustratör innan han skaffade sig en konstkarriär.
Jubileet till ära är det Niclas Malmströms utställning som ska invigas i Saab Art Gallery som ligger en våning under restaurangen där firandet inleds. När vi besöker konsthallen inför lördagens vernissage är östgöten Niclas Malmström på plats och hänger några av sina alster.
Inom konstvärlden är han känd, men han blev känd även för en bredare publik genom sitt unika projekt i Linköping. För fem, sex år sedan ställde Malmström ut ett 20-tal egna konstverk i Passagen, som han sedan donerade ut till de som ville ha dem. Malmström ville se vad som händer med konstnären som inte tar betalt för sitt jobb och med konstverken som man får gratis.
Det var då.
Utställningen i Saabs galleri består av tio verk där Niclas Malmström leker med naturen och människans "obetydlighet" i det stora sammanhanget. "Människokranierna" på plats är gjorda av gips.
– Obetydligheten ska inte uppfattas som något negativt. Människan är likvärdig med naturen, el del av den, varken mer eller mindre och följer samma öde som naturen, säger han.
Utställningen är öppen till 29 september.