Målningar
Linköping
Utställningen pågår till 26 november
Två olika språk kan krocka och störa varandra. Men inom bildkonsten kan olikheter ge stimulans och trigga stämningen i rummet. Något tredje uppstår. Ett plus ett blir tre. Thomas Zornats stillsamma och nästan monokroma målningar fungerar utmärkt ihop med Antonio Sognasoldis frejdigt färgglada måleri. Reflekterande pauser uppstår mitt emellan energiska rörelseflöden.
Konstnärerna tillhör samma generation, båda är från Östergötland, gick på Lunnevads folkhögskola och konsthögskolan Valand ungefär samtidigt. Sedan dess är de bosatta i Göteborg. De har alltså i stort sett haft samma lärare, ändå blev resultatet så olika. Personlig egenart är en tillgång i konstvärlden.
Zornats koncentrerade och minutiöst utförda målningar för tankarna till en lång tradition från Vermeers 1600-tal till Ola Billgrens fotorealism – nu aktuell på Östergötlands museum. Sognasoldi kanske mer kan ses i en tradition av både kolorism, surrealism och absurdism – med tillägg av befriande humor. Hans djurmålningar med mänskliga ansiktsuttryck är obetalbara.
Här finns Rauschenbergs get som paletten ramlat ner på, en förvånad hund, en bortkommen gris, tre märkliga hybrider mellan hund, gris och hare samt en höna med kyckling. Utöver dessa visar Sognasoldi några mycket dynamiska verk i collagestil, till exempel Tintin med rekvisita och amerikanska basebollspelare. Sognasoldi gör det inte lätt för sig. Han tar stora risker med sina vilda idéer. På något märkliga sätt lyckas han alltid få ihop de minst sagt aparta delarna till fungerande kompositioner.
Thomas Zornat arbetar på rakt motsatt sätt. Med liten pensel bygger han upp exakta och välformulerade målningar. Se bara på de fina porträtten, där han ofta använder någon av sina tre döttrar som modell. Ganska vanligt är att han låter huvudmotivet ses bakom en fönsterruta av ett pärlande regn. Ja, det är mycket skickligt och oomtvistligt bra.
Som helhet en intressant utställning där motsatser interagerar på ett spännande sätt, ges luft och variation.