Det är 21 år sedan Morgan Johansson bosatte sig i Väderstad med avsikt att börja måla på heltid. Det har han gjort sedan dess. Fågelintresset och huset som han och hustrun hittade visade vägen från tidigare bostadsorter i Värmland.
Det är akvarellen som är hans metod.
– Jag har provat andra tekniker också men det är akvarell som jag fastnat för.
Mycket är ljust och skirt, men det går även att få fram mörker och svärta med vattenfärg, säger han och visar bilden på en gråtrut under en hotande åskhimmel.
Morgan Johansson målar även annat, som stadsmiljöer och landskap, men det är fåglar som är den gemensamma nämnaren för utställningen i Mjölbys nya konsthall Open Art House. Vernissagen är på lördagen. Konstföreningens ordförande Kjell-david Johnsson är särskilt nöjd med de två jättestora bilder på tranor som dominerar det stora rummet. De har inte visats förut. Exklusivt för Mjölby, alltså, konstaterar han med en viss stolthet.
Pandemin har inte inneburit några begränsningar i arbetsmöjligheterna för Morgan Johansson.
– Jag är ju ensam ute, eller jobbar i ateljén, så det är inga restriktioner. Däremot så har flera utställningar ställts in eller skjutits upp, säger Morgan som i somras var representerad för första gången på Liljevalchs vårsalong.
På Mjölbyutställningen har han även tagit med några skisser för att besökarna ska få en känsla för hur han jobbar med sina fågelbilder. Likt en ornitolog spanar han på dem med tubkikare för att komma nära.
– I yngre dagar var jag intresserad av att titta på fåglar. Men jag är inte ornitolog, utan konstnär. Och för att komma intill använder jag kikare. Jag skissar på block eller akvarellpapper. Ibland börjar jag även måla på plats ute i naturen, men jag arbetar färdigt hemma i ateljén.
Varje färdig bild är märkt med art, datum och plats. På skissen av en ringand står det även färganvisningar: "Blålila huvud nästan svart".
Det gäller att arbeta snabbt med skissblocket, motivet sitter inte alltid still.
– Visst händer det att fågeln flyger iväg. Många skisser blir aldrig målningar. Men det är inte ogjort arbete ändå. Det blir som en övning. Nästa försök har jag nytta av tidigare försök. Då kan jag skissa fortare.
Tåkern, Omberg och slätten har han nära till. Men han reser gärna iväg en bit. Fågellivet på Öland lockar en fågelskildrare.