Konst
Lisa Edetun
Skulptur, foto
Galleri SkÄdebanan
UtstÀllningen pÄgÄr till 9/4
PÄ golvet stÄr nÄgra sÀllsamma skulpturer. MÀrkliga varelser, ÀndÄ inte. De kan kÀnnas igen som pÄgÄende arbeten i lera tÀckta av fuktiga tyger för att inte torka. Det blir nÄgot hemlighetsfullt över dem. Vilka Àr de tysta figurerna? LÄgmÀlt placerade direkt pÄ golvet utan podier.
I fonden pÄ vÀggen ser vi en stor, klordoppad knytbatik. Som mikroprocesser av organismer i förÀndring. PÄ andra vÀggen en liten svit om fyra foton pÄ samma tema. LÄngsamma förÀndringar. Nere vid motsatta golvhörnet en liten restklump av en lavasten som blygt krupit in.
GenomgÄende Àr det nÄgot empatiskt som kÀnnetecknar Lisa Edetuns konstutstÀllning. HÀr andas motsatsen till heroiserande överspÀndhet. Att inte strÀva efter att vara adrenalinstinn vinnarskalle. Det Àr helt okej att kÀnna sig loj och eftergiven.
Se bara pÄ fotot med den lilla pollarstenen som slappt lutat sig mot portvalvet. Den orkar inte stÄ upprÀtt lÀngre, ingen stram givakt. Invirade skulpturer pÄ golvet och klorblekt fond av batik. Visst kan vi kÀnna igen oss. Vi behöver inte vara bÀst. Hetsarna kan gÄ nÄgon annanstans.
Att vara mÀnniska Àr att ha brister. Majoriteten Àr inga OS-finalister. TvÀrtom, Àr det svagheterna som gör oss mÀnskliga. Att fela Àr mÀnskligt.
Lisa Edetun har till synes ett ansprÄklöst tonlÀge men kan skrivas in i ett större konstnÀrligt sammanhang.