De är många. Ja, mer än hälften, snarare drygt 90 procent är kvinnor. I ett tidigare traditionellt manligt, tekniskt yrke dominerar nu kvinnorna. Kanske är det en spegling av samhällsutvecklingen i stort? En kontrast till Peter Dahls målning ”Krogens konung” (1981).
De kvinnliga konstnärerna på Krogen Amerika, Grafikcentrum i Östergötland, har under åren utvecklat fria och mer okonventionella metoder. De har inte varit trälbundna av seklers tyngd av vad som passar sig eller inte. Frihet framför konventioner. Varats olidliga lätthet. Oförvägen experimentlusta, miljötänkande och kreativitet har gått hand i hand.
Äldre metoder har förutsättningslöst anpassats till nya digitala tekniker, fotobaserade tryckmetoder. Och varför måste man alltid trycka upplagor? Det går ju bra att få fram en konstnärligt starkt monotypi – även om det svär emot grafikens grundidé om mångfaldigande.
Att inte foga sig – det verkar vara inbyggt i de gamla falurödmålade timmerväggarna från 1700-talets början. Den oförvägna madame Christina Stillman drev Krogen Amerika vid mitten av 1800-talet. Hon dömdes för olaga brännvinsutskänkning minst fem gånger men fortsatte ändå i lönndom sin krogverksamhet. Namnet ”Krogen Amerika” härrör från ungefär samma tid, eftersom den också fungerade som ett slags resebyrå för emigranter till Amerika. Man kunde få sig ett stop öl och samtidigt få hjälp med att fylla i alla papper och resehandlingar.
1959 köpte Linköpings kommun hela gården. I början av 1980-talet startades en förening för ”Bevarandet av Krogen Amerika”. Kulturmänniskor och konstnärer samverkade och byggnaden restaurerades. Bland de engagerade bör nämnas Carl-Otto Orrhagen, Bertil Andersson, Hans Björn, Henry Hermansson, Lars Hoffsten, Björn Svensk, Göran Littorin, Stina Opitz, Sture Söberg, Peter Uhr och Lena Wiklund.
Den 17 maj 1983 kunde Krogen som grafikverkstad invigas. Nästa år 2023 firas 40-årsjubileum.
Jämförande historia finns även på nära gångavstånd. Linköpings första boktryckeri som startades 1635 låg nämligen vid Domkyrkan i hörnet av Ågatan och Gråbrödragatan. Tryckeriet drevs av den tyskättade Christopher Günther. Det blev på sin tid det största och mest betydande tryckeriet i hela södra Sverige. Krogens tryckverksamhet kan alltså förankras i en tung tradition.