Konstmuseet öppnar med hemlängtan

Hem Längtan, Norrköpings konstmuseum

Detalj ur installationen "Sov i ro" av Lillevi Hultman.

Detalj ur installationen "Sov i ro" av Lillevi Hultman.

Foto:

Konst2014-06-10 06:00

Pågår till 11 januari 2015

Norrköpings konstmuseum öppnar åter, sedan det varit stängt för ombyggnad under hela våren. Den första utställningen "Hem Längtan" tar sin utgångspunkt i Ellen Keys bok "Skönhet för alla", som utkom 1899.

I Östergötland uppmärksammas i år Ellen Key av i stort sett alla kulturinstitutioner och konstmuseet har tagit fasta på de radikala idéer om hemmet och kvinnans roll i samhället, som Ellen Key förde fram i "Skönhet för alla" och som ledde till nya heminredningsideal. Ellen Key menade att ett vackert hem gjorde människorna mer harmoniska och beredda att delta i förbättrande av samhällsvillkoren.

Det historiska perspektivet lyfts fram i utställningen genom verk av samtida konstnärer som Carl Larsson, Hanna och Georg Pauli och prins Eugen, som ingick i Ellen Keys vänkrets. Därigenom åskådliggörs Ellen Keys ideologi om hemmet med konstnärernas skildringar, där sambandet mellan henne och Karin och Carl Larsson blir särskilt framträdande. Ellen Key var en moralisk förebild i kulturkretsar och det framgår inte minst när Ester Bauer framhåller för sin man John Bauer, att han skall tänka på vad Ellen Key säger och syftar på jämlikheten i hemmet.

Museet har bjudit in ett antal konstnärer att gestalta hemmets estetik och med installationer har många skapat vinklingar om hemmet som en trygg eller otrygg plats. Meta Isaeus-Berlin har i sin installation "Vad minnet väljer" sågat itu sin inredning, som blivit en förkrympt och vanskapt plats, obeboelig och förvirrande.

Lillevi Hultman har gjort en helt ny installation med hantverket i centrum, något som Ellen Key omhuldade. Hennes säng med flossabroderi är en ironi över bortkastad kvinnokraft på billigt material och formlöshet och med respektlös humor har hon broderat en kudde med ”Det behöver inte märkas”. Lillevi Hultmans glidningar på gränsen till banalitet tillhör en av utställningens stora upplevelser.

Jacob Dahlberg har gjort en videoinstallation, som på ett halsbrytande sätt illustrerar hemmets skörhet och föräldrahemmets upplösning. I tre filmsekvenser kan man följa hur tre rum förvandlas och bryts ned till intighet. Tekniskt har han använt föremål av stearin som med stigande värme smälter och till slut störtar samman. Det är ett oväntat och starkt videoverk, som får oss att fundera över Ellen Keys trosvissa "Skönhet för alla".

Även Zandra Ahl har ett kritiskt förhållningssätt till skönheten och hennes verk "Lantliv med marina inslag" leker med tidningen Lantlivs innehåll av banala prydnadsföremål, där ett förvridet skönhetsideal har avlägsnat sig långt från Ellen Keys ideologi. Med ordet Förlåt har hon förändrat värderingen av dessa prydnadsgrejer med bristande kvalitet.

Det är sammanfattningsvis en stimulerande utställning med alla möjliga infallsvinklar på hemlängtan. Norrköpings konstmuseum har än en gång lyckats lyfta in samtidskonsten i en ideologisk debatt.

Ombyggnaden då? Ja, den är mest av teknisk karaktär med ökad säkerhet, bättre tillgänglighet och översyn av klimatproblem, nog så viltiga för ett museum med en så ypperlig konstsamling. Omhängningen av konstavdelningen är under arbete så den får vi återkomma till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!