Här är de bästa nya utställningarna i Östergötland

Christer Fällman tipsar om de bästa östgötska konstupplevelserna just nu.

1. Lars Arvidssons "Dans II". 2. Meggi Sandells ”Celldelning lll”. 3. Oskar Lindvalls "Rop".

1. Lars Arvidssons "Dans II". 2. Meggi Sandells ”Celldelning lll”. 3. Oskar Lindvalls "Rop".

Foto: Christer Fällman

Konst2023-01-30 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst och kreativitet hänger ihop. Konstnärer har förmågan att tänka nytt. De gör ofta, nya överraskande kopplingar. I Norrköping finns det gigantiskt stora konstmagasinet NP 33 längs Norra Promenaden. Enorma ytor på över 1 200 kvadratmeter på två plan.  

NP 33 lever och drar i gång den nya säsongen. I den första avdelningen bjuds vi in till Lars Arvidssons bildkonst som visuell musik. Med sina nästan abstrakta målningar i olja och tempera skildrar han dans och rörelser.

undefined
1. Lars Arvidssons "Dans II", "Rand II" och "Rand".

Lars Arvidsson är född i Vadstena 1950 men bor nu i Stockholm. Han började med arkitektstudier men fortsatte sedan Valands konsthögskola. Hans bildspråk lämpar sig också som offentliga gestaltningar – liksom hos konkretisterna.

De flesta av hans drygt 30 verk på utställningen fungerar bra, speciellt där han renodlar och slipar fram former, rytmer och rörelser. Men ibland blir det inte tillräckligt utrett. Det trasslar ihop sig här och var. Ändå är det intressant att följa hans strävan efter problemlösningar. Själva kampen är mödan värd.

undefined
Oskar Lindvalls "Oas" och "Fall".

Centralt inne i stan på Konstforum möter vi den yngre målaren Oskar Lindvall, född 1983 i Linköping, bosatt i Norsholm. Jag minns hans fräsiga utställning på Galleri Skådebanan för nästan tio år sedan. Då visade han politisk satir. Rena fullträffar! Suverän karakteristik av politiska frontfigurer.

Men nu gör han något helt annat. Det skulle bli för tråkigt annars att aldrig byta spår och språk. Han målar i en slags organisk, halvabstrakt stil. Jordiga former byggs upp med djärva färgackord i pastellgrönt och rosa. Det växande, det levande. Det är som att titta ner bland jordens livaktiga amöbor. Amorfa former. Något helt eget.

undefined
Oskar Lindvalls "Lur" och "Rop".

Att våga arbeta med enkla medel är modigt. Det gör Meggi Sandell på Galleri Skådebanan i Linköping. Svarta tuschlaveringar, pigmenttryck och svarta textila bollar är det vi ser. Här finns titlar som ”Celldelning” och ”Allt det viktiga”. I det lilla ryms universum. Abstrakta och konkreta former förenas i nya enheter.

undefined
Christer Fällman skriver om konst i Östergötland.

Som helhet en konsekvent, ren och estetiskt fin utställning i det lilla rummet som nu expanderar utanför sig självt. Meggi Sandell har ett imponerande CV med drygt tio år av utbildningar från Konstfack, universitet och HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. Existentiell filosofi och textila metoder leder hennes konstnärliga praktik.

Över allt förmågan att tänka nytt och fritt.

Christer Fällman skriver om konst i Östergötland