Stort hantverkskunnande präglar Söderköpingkonstnärerna på Galleri Kraftverk. Jag tänker främst på Lars Malms gedigna skåp, som imponerar i trähantering och komposition, liksom på hans fantasifullt stiliserade fisk och hans fyndigt subtila varelser i en sardinburk. Tänker också på Kåge Nilssons keramik, med uttrycksfulla masker och en skickligt formad skål.
Bland hantverkarna och kompositörerna finns också Björn Römert med sina tunna metallskulpturer, där motivet av tvärflöjtisten och cellisten är något extra (som livfullt stiliserade figurer av Giacometti!). Margareta Oldfelt står för flera välgjorda textila skapelser, vid sidan om friskt formade flygvarelser av vinylskivor, och Anna-Lena Rydberg saknar inte fantasi i sina broderi- och textilskapelser.
Bland Janne Bergströms varierade teknik av broderi, applikation och tusch fastnar jag särskilt för det flerdimensionellt uttrycksfulla motivet "Round about midnight". Hans grafiska verk med djurmotiv är också lite festligt personliga.
Men var finns det friska, nyskapande måleriet? Ja, kanske lite i Solveig Strids akryler, där "Kustnära", med det lilla huset känns lite skiktat spännande - eller hos Sigrid Ericssons oljor, där motivet "Flöde" visar på fina färgflödande kontraster. Hos båda finns fröer till en spännande utveckling.
Det är som sagt snyggt och välkomponerat på Vårsalongen, i en motivsfär som pendlar mellan Anna Karin Utbults skira halmkronor och bastanta fårskinnsfäll. Men mitt i allt detta hantverksskickligt gedigna önskar jag en friare och vitalare rörelse. Bildkonsten blir ju bäst när det spontana, inkännande engagemanget genomsyrar estetiken.
LARS-OLA JOHANSSON