Han fotograferar vÄldets osynliga avtryck

Han avbildar platser dĂ€r vĂ„ld har intrĂ€ffat – dĂ€r mĂ€nniskor har avrĂ€ttats eller folkmord har skett. Men syrisk-armeniske Hrair Sarkissian skyr övertydliga krigsbilder. Nu visas hans verk pĂ„ Bonniers Konsthall i Stockholm.

"Jag kan inte titta pÄ bilder med blod och kroppar, men det Àr annorlunda nÀr man lÀser nÄgot och fÄr tÀnka sjÀlv. DÄ skapar man sina egna bilder, sÀger den syrisk-armeniske fotografen Hrair Sarkissian.

"Jag kan inte titta pÄ bilder med blod och kroppar, men det Àr annorlunda nÀr man lÀser nÄgot och fÄr tÀnka sjÀlv. DÄ skapar man sina egna bilder, sÀger den syrisk-armeniske fotografen Hrair Sarkissian.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Konst2022-04-25 10:54

PĂ„ vĂ€gen till skolan nĂ€r Hrair Sarkissian var i elvaĂ„rsĂ„ldern sĂ„g han döda kroppar hĂ€nga frĂ„n trĂ€den pĂ„ ett torg i Damaskus – en av de platser dĂ€r brottslingar brukade avrĂ€ttas offentligt. Han har aldrig kunnat radera synen ur minnet och i fotografiserien "Execution squares" avbildar han de tomma torgen dĂ€r avrĂ€ttningarna genomfördes.

– NĂ€r jag passerar dem kommer bilderna tillbaka. Tre mĂ€n hĂ€ngde dĂ€r med bar överkropp och ett papper pĂ„ sig dĂ€r det stod deras namn och skĂ€len till varför de avrĂ€ttats. Genom fotografierna ville jag bevisa för mig sjĂ€lv att kropparna inte Ă€r dĂ€r lĂ€ngre, sĂ€ger Hrair Sarkissian och lĂ€gger till:

– Jag misslyckades sĂ„ klart, jag ser dem fortfarande framför mig.

Men fotografiserien hjĂ€lpte honom att hitta det konstnĂ€rliga förhĂ„llningssĂ€tt som prĂ€glar hans bilder – att fĂ„nga det vi inte ser med ögat, men Ă€ndĂ„ uppfattar.

– Det Ă€r fantastiskt, att vi med vĂ„ra tankar kan se vad som inte syns. Jag försöker att göra det osynliga synligt, sĂ€ger han.

Fotograferar inte Syrienkriget

UtstÀllningen "The other side of silence" pÄ Bonniers Konsthall i Stockholm Àr den hittills största samlingsutstÀllningen av Hrair Sarkissian och bestÄr av stillbilder, rörlig bild, skulptur, ljud och installation. Gemensamt för verken frÄn de senaste 15 Ären Àr att han har en anknytning till temat, oavsett om det handlar om det armeniska folkmordet eller döden. Men kriget i Syrien har han inte velat skildra.

– Jag vĂ€grar fotografera det av moraliska skĂ€l, mĂ„nga konstnĂ€rer i Syrien har anvĂ€nt kriget pĂ„ ett sĂ€tt som bara hjĂ€lper deras karriĂ€rer. Och det Ă€r jag helt emot, sĂ€ger han.

Han lÀmnade sitt hemland 2008 för att studera fotografi, och var alltsÄ inte dÀr nÀr kriget inleddes. Men hans förÀldrar bor kvar och videon "Home sick" handlar om deras hem. För att hantera sin Ängest byggde Hrair Sarkassian upp en modell av lÀgenhetsbyggnaden, som han sedan mödosamt raserar med en slÀgga.

– Jag var alltid orolig för att nĂ„got skulle hĂ€nda mina förĂ€ldrar och deras hus, för ironiskt nog bodde de mitt emot ryska ambassaden som konstant besköts, sĂ€ger Hrair Sarkissian, medan det genomtrĂ€ngande ljudet av betong som krossas hörs pĂ„ filmen i bakgrunden.

Sedan dess har huset trĂ€ffats fyra gĂ„nger och hans pappa blivit skadad. FörĂ€ldrarna bor kvar, trots eviga strömavbrott och matbrist – för vart skulle de ta vĂ€gen? frĂ„gar Hrair Sarkissian. Sorgset konstaterar han att pappan numera har tappat all livslust.

Ärvde vĂ„ldet

Efter tvÄ Är av krig i Syrien började Hrair Sarkissian ocksÄ att sky de vÄldsamma krigsbilderna. Han kÀnner likadant inför kriget i Ukraina, han följer nyheterna men undviker bilderna. PÄ sÀtt och vis arbetar han likadant.

– Jag vill inte visa vĂ„ld som det huvudsakliga elementet. Det finns dĂ€r men jag lĂ„ter betraktaren skapa sina egna grĂ€nser för vad de ser och hör, sĂ€ger han.

Sarkissians verk har blivit allt mer personliga. I det pĂ„gĂ„ende arbetet "Sweet and sour" reser han till sin farfars barndomsby i Armenien. Farfadern arbetade i Aleppo nĂ€r folkmordet pĂ„ armenierna intrĂ€ffade – och farfaderns fru och son dödades. Han hade ingen möjlighet att resa tillbaka, men nu har Hrair Sarkissian filmat landskapet runt hans by. Han visade sedan bilderna för sin far och dennes ansiktsuttryck medan han betraktar videon Ă€r en del av verket.

Familjen kunde inte se vĂ„ldet med egna ögon – men Ă€rvde Ă€ndĂ„ den blodiga historien.

– Vi Ă€rvde kĂ€nslorna men inga bilder. Det finns dokumentation frĂ„n folkmordet, hemska fotografier som du inte kan titta pĂ„. Men kĂ€nslan av traumat har förts vidare.

Besöket hos pappan var första gÄngen Hrair Sarkissian ÄtervÀnde till Syrien pÄ elva Är och han kÀnde inte igen sin forna stad. Kriget tynger alla i sin vÀg, framhÄller Sarkissian, som drivs av viljan att visa det allmÀnmÀnskliga i smÀrtan.

– Man frĂ„gar sig varför. Kriget i Syrien har pĂ„gĂ„tt i tolv Ă„r och ingen har tjĂ€nat pĂ„ det, folk har bara förlorat sina liv och sina hem. Jag gick runt och letade efter platser dĂ€r jag kunde Ă„terknyta till mitt förflutna men hittade inga. Jag kunde inte ens fotografera.

Fakta: Hrair Sarkissian

Född: 1973

Bor: I London sedan tolv Är tillbaka.

Aktuell med: UtstÀllningen "The other side of silence" som öppnar 27 april pÄ Bonniers Konsthall, och Àr en samproduktion mellan konsthallen, Sharjah Art Foundation och Bonnefanten.

Bakgrund: Började sin karriĂ€r som barn, i sin pappas fotostudio – det första fĂ€rgfotolabbet i Syrien. Ett tag drev han ocksĂ„ studion. Senare flyttade Hrair frĂ„n Damaskus till Paris och dĂ€refter till Amsterdam för att studera fotografi. Sarkissian Ă€r kĂ€nd för att framförallt anvĂ€nda storformatskamera.

Inspireras av: "SmÀrtan i berÀttelserna jag hör, det Àr vad som motiverar mig att fortsÀtta".

Fotografiserier i urval:

"Last seen": Sarkissian skildrar mÀnniskor som har försvunnit under diktaturer och inbördeskrig, genom att avbilda platserna dÀr mÀnniskorna senast sÄgs, i 56 bilder frÄn 5 lÀnder.

"Death scapes". Ljudverk om utgrÀvningar efter mord pÄ mÀnniskor i Francoregimens Spanien. Via ljudet nÀr benen silas fram leder han tankarna till folkmordet pÄ armenier i Dayr al-Zawr (Deir Ezzor), dÀr jorden Àr mÀttad med skelettdelar.

"In between". En serie med 16 bilder av armeniska, snötÀckta landskap som utgör försöket att föra samman hans farfars armeniska familjehistoria med minnen frÄn hans eget liv som syrisk flykting.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!