Jurybedömd salong som pågår till 29 mars.
Vårsalongen på Liljevalchs konsthall i Stockholm är ett av de mest pålitliga vårtecknen. Årets salong utgör inget undantag och har också ett markant östgötskt inslag främst genom Karola Messners stora olja på duk, som täcker skulpturhallens ena vägg. Den består av nio stora delar sammansatta till en verklig monumentalmålning.
"Världsteater" kallar konstnären den och visar världens makthavare i en apokalyptisk gestaltning, där historiens stora personer kan ses allt ifrån forntid till vår egen tids potentater. Det är en monumental framställning, som gapar över mycket, kanske alltför mycket. Men Karola Messner är väl värd ett eget kapitel (Corren skrev om hennes målning 9/12 2014).
Årets vårsalong är litet gråare och mer slätstruken än tidigare. Varför är svårt att förklara men det är mycket måleri och färre oväntade inslag. Ändå är den en av de stora konsthändelserna, inte minst för många unga konstnärer.
Ur östgötsk synpunkt träder det fram överraskande konstnärskap, vilket är charmen med vårsalongen. Här visar Johan Lindgren från Linköping en mångfacetterad skulptur sammansatt av böjda kopparrör till en elegi över teknikens meningslöshet. I en av salarna är installationen "Trapphus" utställd, utförd av René van Pelt från Åtvidaberg, utbildad på den berömda Rietveld-akademin i Amsterdam. Det är en trappa i trä som svävar fritt som ett plocke-pinn i dyster övergivenhet.
Yeonhee Lee från Finspång visar två sammansatta textilier av "Fars bokhylla", fylld av böcker och gjord i applikationsteknik. Hon har en konstnärlig utbildning i Sydkorea.
I Svärtinge utanför Norrköping verkar Sarah Vajira Lindström. Hon arbetar med polyester och gummi och broderi i en komplicerad blandteknik. Hennes "Unidentified Objects" gestaltar förbrända fantasilandskap. Hon har engelska konstskolor bakom sig.
Många östgötar har utbildat sig på Lunnevad och sedan fortsatt på andra utbildningar. Bland dem har Lisa Andersson Andersson (Linköping, utbildad Göteborg) utfört en lågmäld och suverän keramisk skulptur med bord, stol samt gamla fotografier som hon kallar "Familjehemligheter".
Jonas Malmberg, Linköping och numera i Bergen i Norge, visar två målningar med rymdmotiv "Deep space" I och II. Peggy Palmstedt från Norrköping som också utbildats på Lunnevad deltar med två målningar, betitlade "Sanningssjön", i en lyrisk romantisk ton som smeker ögat.
Årets östgötar är således globala och visar att konsten i dag är internationell och gränsöverskridande, men som alltid på vårsalongen är det nya konstnärer som presenterar sig med den äran. Och för många har Lunnevads folkhögskola varit startpunkten.