Bitvis känns det här måleriet trevande, aningen oförlöst, som om konstnären har stått kvar med ena benet i ett studiesammanhang. Motivkretsen är tämligen homogen, men tekniken, utförandet, varierar.
Det gör i viss mån även anslaget och intentionerna när det gäller de miljöer och situationer som skildras. Många kompositioner är till största delen abstrakta, medan andra är helt föreställande, exempelvis en blombukett, en hussamling, en trädbevuxen udde. Det där ger ett sökande, något inkonsekvent intryck.
Begränsade färgerHuvudnumret i Sundqvists bildvärld är skildringar av intryck från inbrytande ljus, ofta intensivt, vitt. I några verk är ett allt uppslukande ljus i princip vad som finns att notera. Men även i många andra bilder, med föreställande inslag, är det ljuset som fenomen som dominerar.
Det här är ett måleri där färgerna är begränsade. Gråtonerna är förhärskande, i kombination med vitgula ljusmarkeringar. Det grå, speciellt när det närmar sig svart, tenderar då och då att framstå som lite orent.
Omsinta tolkningarMen, för all del, det går att hitta en och annan ljusglimt. I ett par bilder, där palettkniv har använts, och där formationer i det abstrakta inbjuder till associationer, kommer konstnärens handhavande av sina verktyg till sin rätt. Det gäller också ett antal ömsinta tolkningar av koltrastar, ibland knappt mer än antydda, men ändå markerande sin ställning i fågelvärlden.
SIEVERT SJÖBERG