– Vi vill ”bonda” med Sveriges körliv! utbrister Helene Stureborg, planeringschef för Radiokören och berättar att de är nyss komna från Lund och Växjö.
Det är ett glatt och rutinerat gäng östgötska sångare som laddar upp med fika och hembakta bullar i väntan på gästerna i Sankt Lars kyrka. Men de är lite utmattade. Året har varit hektiskt med flera stora konserter, i Berlin och senast i sörmländska Björkviks kyrka där jazz stod på schemat.
Radiokören som leds av chefsdirigent Kaspars Putniņš, räknas till en av världens främsta körer och förväntningarna från regionens kammarkorister är höga.
– Samarbeten av det här slaget, att Radiokören kommer till oss betyder så otroligt mycket. Jag har duktiga sångare i Östgöta Kammarkör. Många har musiken som yrke vid sidan om och har stor erfarenhet. Men att få steppa upp på en annan nivå och känna skillnaden är viktigt. Det är så man utvecklas och det vill alla, säger Christina Hörnell. .
Det är ändå ett digert körschema som ska klaras av på fritiden, hur lyckas du få dina sångare till notstället?
– Att ha en planering som sträcker sig så långt fram att kören har ett försprång. Om vår turné är spikad innan man valt sina semesterveckor har vi vunnit mycket. Men min ingång i arbetet är att servera körerna en verksamhet som de vill vara med i och utvecklas inom, säger Christina Hörnell.
Oskar Lindbergs ”Pingst” är obligatorisk för alla runtom i landet men för övrigt har de lokala körerna själva valt sina respektive repertoarer. På Östgöta Kammarkörs önskelista stårbland annat ”The Drowned Lovers” som är tonsättaren Judith Binghams dramatiska parafras på Charles Villiers Stanfords ”The Blue Bird” om de två älskande som drunknar i havets djup:
– Ja, Bingham har gjort en egen text kring Stanfords harmonik. Hon har alltså tagit ett färdigt körstycke och skapat ett eget som sedan sömlöst går över i originalet. Vi gör förstås annan musik också. Det ska bli spännande att lyssna, för på två timmar ska Kaspars Putniņš ”sjunga ihop” två ensembler till en och få dem att låta som ett och samma instrument.
När Putniņš släntrar in i kyrkan med ett brett leende och Radiokörens logga på ryggen, är uppmärksamheten hög. Det gäller att ta till vara och njuta av två timmars professionell coachning.
– Låter er inte förminskas i de lågmälda avsnitten. Behåll energin även om det står pianissimo i noterna”, uppmanar han milt men bestämt.
Några frågor dyker upp om hur orden betonas på engelska och om det nu verkligen blir rätt rytm i stycket. Det reds ut snabbt och inför körens allvarliga miner påminner Putniņš:
– Glöm inte att ha kul också!
Men det är med visst vemod som Christina Hörnell genomför helgens roliga samarbete. Det är dags att ta farväl. Nu lämnar hon tjänsten som Director musices på Linköpings Universitet för att bli VD och konstnärlig ledare för Malmö Opera:
– Ja, efter nio år som dirigent blir körmedlemmarna också ens nära vänner. Det gäller naturligtvis även Linköpings studentsångare och Linnéakören. Men det ska bli fantastiskt roligt att få komma tillbaka till teatern, berättar Christina Hörnell som blir den första kvinnan på posten sedan operahuset startade 1944.
Östgöta Kammarkör grundades 1989 och har idag 40 erfarna sångare. Christina Hörnells råd till dem blir:
– Fortsätt vara nyfikna!