Mark Falsjö får liv i instrumenten

Det händer mycket runt Vreta-organisten Mark Falsjö nu – eller rättare sagt: det händer tack vare honom.

Falsjö sätter värde på såväl Steinwayflygeln som cembalon.

Falsjö sätter värde på såväl Steinwayflygeln som cembalon.

Foto: Gunnar Ekermo

Konsert2019-09-16 10:40

Konsert

Mark Falsjö

”Klavér i kvadrat”

Vreta Klosters kyrka 15/9

Betyg: 4

I somras den högklassiga och välbesökta musikserien ”Bach goes to Vreta”, och på söndagskvällen trakterade han de fyra kvalitativa instrument som kyrkan innehar och som han därmed har tillgång till. En strålande idé!

Att Falsjö sätter värde på såväl Steinwayflygeln och cembalon som de båda orglarna framgick med tydlighet, och han gjorde dem rättvisa genom sitt sätt att hantera dem.

På flygeln spelade han ”Lyriska stycken” av Grieg, sakligt och befriande fritt från åthävor. Klangen var ”vänlig” och med lika runda hörn som själva flygel-möbeln har. Akustiken i klosterkyrkan är ofta fantastisk att musicera i, men kanske är den trots allt inte optimal för pianomusik, i någon mån grumlades konturerna i den inledande satsens oupphörliga porlande av toner.

Av Bachs favoritelev Krebs spelades på cembalon en svit, intill förväxling lik Fader Bachs egna tongångar av balans, symmetri och skönhet, med både klargörande och lugnande – kanske rentav läkande – effekter.

På Länsmuseet finns det som Falsjö benämnde ”Linköpingstabulaturen”, det vill säga musik från 1700-talets början och som nu fick liv på den lilla ”kistorgeln”. Och nu fanns här plötsligt en fullständig harmoni mellan instrumentet och efterklangen!

Till slut var det dags för de stora formerna och linjerna i Liszts maffiga ”Preludium och fuga över B-A-C-H”. Den ”stora” orgeln – en riktig pärla – är kanske inte det självklara instrumentet för Liszt, så det var säkert en utmaning att både spela och registrera ett verk av sådana dimensioner.

Karta: Vreta Klosters Kyrka
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!