Hundratals lyssnade på Mohmed Shararas arabiska sagor

Över 600 besökare kom och lyssnade på Arabiska sagor. "En konsert med klassisk musik en onsdagskväll brukar inte ha så många besökare", säger Mohamed Sharara stolt. Det är han som har satt ihop den något udda musikblandningen.

"Jag vill sprida klassisk musik genom att addera nya element så att både svenskar och arabisktalande blir intresserade", säger Mohamed Sharara, violinist och dirigent.

"Jag vill sprida klassisk musik genom att addera nya element så att både svenskar och arabisktalande blir intresserade", säger Mohamed Sharara, violinist och dirigent.

Foto: Alexander Kotomanov

Klassisk musik2022-11-11 10:26

Det var nästan fullsatt på Linköping Konsert och Kongress när den egyptiska violinisten Mohamed Sharara dirigerade konserten Arabiska sagor i onsdags. Konserten, som var en timme lång, förenade västerländsk klassisk musik med orientaliska toner.

undefined
Mohamed Sharara, som både dirigerade och spelade under konserten, var inte ensam med att få in de arabiska tonerna. Fler arabiska artister med traditionella instrument medverkade.

Drömmen att föra samman två olika musikstilar har Mohamed haft sedan 2008. Nu har den blivit en verklighet.

– Det känns jättebra att så många kom. Det gick överförväntad bra och jag är glad och nöjd, sa Mohamed Sharara efter konserten.

Mohamed Sharara, som började spela fiol när han var sju år, kommer från en känd musikerfamilj i Kairo. Efter att ha studerat musik i hemlandet och tagit magisterexamen vid musikhögskolan i Tyskland sökte han sig till Sverige. För fem år sedan blev han en del av Norrköpings Symfoniorkester.

undefined
"Det är jättesvårt att bli professionell inom orkestervärlden", säger Mohamed Sharara, som fick göra många provspelningar innan han fick bli en del av Norrköpings Symfoniorkester.

Hur hamnade du i Sverige?

– Sverige var inte planen, men det var lättare att göra provspelningar här. Musikerna är mycket proffsiga och jag har haft turen av att ha en öppensinnad ledning. När jag föreslog min idé om att blanda musikskolorna fick jag mycket stöd, även om klassiskmusik-branschen brukar vara lite konservativ.

Namnet "Arabiska sagor" kommer från det berömda symfoniverket "Shéhérazade" av 
Nikolaj Rimskij-Korsakovs. Musiktycket, som är baserat på sagosamlingen "Tusen och en natt", inledde föreställningen och tog lyssnarna till en sagovärld.

Att välja ett västerländskt verk som klingar orientaliskt, samt att inte ha vokalister, var två av knepen för Mohamed Sharara att nå bredare publik.

– Det är stor kontrast mellan musikstilarna. I västvärlden ska allt vara planerat noggrant medan det i den arabiska musiken finns ett stort utrymme för improvisation. För att inte utmana för mycket valde jag att inte ha med sång med låttext, som en del av publiken inte förstår.

Konserten bestod inte bara av klassisk musik utan var också ackompanjerad av dans. Linköpings Balettensemble var närvarade med en dans koreograferad av Linköpingsdansaren Matilda Larsson.

undefined
Dansen, som är speciellt gjord för den här konserten, är koreograferad av Matilda Larsson från Linköping.

– Koreografen hade inte så mycket erfarenhet av arabisk musik och inte heller dansarna, men de har gjort ett bra jobb, säger Mohamed Sharara.

En vision är att förlänga konserten och ta den till större städer.

När blir det verklighet?

– Jag kan inte avslöja det än, säger violinisten lite mystiskt. Det får bli en överraskning.

Mohamed Sharara

Mohamed Sharara anställdes i Norrköpings symfoniorkester 2017.

Han är från en egyptisk musikerfamilj, men föddes i Tyskland.

Redan som 7-åring började Mohamed spela violin.

Först studerade han på musikkonservatoriet i Kairo.

Efter det tog han en magisterexamen vid musikhögskolan i tyska Augsburg, för professor Lydia Dubrovskaja.

Mohamed kommer närmast från Qatars filharmoniska orkester, där han började arbeta 2008.

Källa: Norrköpings Symfoniorkester

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!