100 000 kronor. Det blev prislappen för den nya annonspelaren som nyligen satts upp vid kulturkvarteret Vråken.
Kultursekreterare Eva Skärlund är nöjd.
– Det är jätteroligt.
Det tegelröda nytillskottet är designat av Mats Broberg och Johan Ridderstråle som tillsammans driver Broberg och Ridderstråle Design och Architecture i Stockholm.
Pengarna kommer inte ur kommunens egen ficka utan är ett bidrag från Region Östergötland. Det är andra gången Kinda får regionens stöd för att gestalta sin livsmiljö.
Första gången använde Eva Skärlund och kollegan Cecilia Sagrén pengarna till tre workshops med fritidsgårdens ungdomar. De fick då arbeta utifrån frågor om hur det såg på Vråken och hur platsen kunde utvecklas.
Denna gång investerade man i en annonspelare.
Varför just en annonspelare?
– Vråkenparken är väldigt fin. Man har gjort insatser för att rusta upp och förnya den. Samtidigt är parken bara ett rum man bara går igenom, på väg till skolan eller över ån. Man stannar inte till.
Platsen behövde alltså ett nav resonerade Eva Skärlund och Cecilia Sagrén. Annonspelaren, eller utropstecknet som Eva Skärlund halvt på skämt kallar den, ska vara det fokus som Vråkenparken tidigare saknat.
– Vi tänker att vi kan producera utställningar som sitter på den här pelaren.
En annan tanke med annonspelaren är att den ska fungera som en mötesplats. Stads- och kulturvandringar ska utgå härifrån och det allmänheten fritt att sätta upp lappar och affischer.
– Det är ett sätt att skapa ett rum och ett centrum vid Vråken. Det tycker vi är viktigt.