I tisdags kom nyheten att skivbolagsbranschen för första gången tjänar mer pengar på digital musik än fysisk. Fortfarande minskar intäkterna totalt sett, men kanske ser vi en inbromsning. En inbromsning som hiphopens mest affärsmässige artist Jay-Z vill sätta stopp för genom streamingtjänsten Tidal. Denna Spotify-utmanare ska erbjuda ljud i hifi-format och tydligen låta absurt bra i maffiga ljudsystem.
Men är det så vi streamar vår musik idag? Nja, snarare är det via mobilerna, in-ear-lurarna och laptop-högtalarna. Då spelar det inte så stor roll hur fulländade de stora ljudfilerna än är, vi kommer ändå att kasta smartphonen i gatan eftersom uppkopplingen aldrig räcker till och all vår surf går åt till ett halvt album.
Det känns också mögligt att Jay-Z drar med sig ett gäng super-artister för att lansera något som ska kosta dubbelt så mycket som Spotifys dyraste variant. Ben Gibbard från Death Cab For Cutie uttryckte det bra i veckan. Att tjänsten hade varit en fin tanke om syftet var att gynna de kämpande artisterna. Men nu tillhör varken Madonna, Kanye West, Daft Punk eller Rihanna – som alla ska släppa musik exklusivt för Tidal – den gruppen. Att höra de artisterna gnälla över att de inte får tillräckligt betalt är löjligt.
Skulle Tidal, eller Apples kommande Beats Music, mot förmodan konkurrera ut Spotify tror inte jag att intäkterna i stort gynnas. På internet är det nämligen ingen nyhet att allt kan vara gratis för den som orkar leta, det är sen gammalt. Även exklusiva släpp sprids gratis snabbare än du hinner uttala titeln. Att inleda ett krig för att pressa upp priserna får snarare motsatt effekt. Plötsligt är man tillbaka på ruta ett. På bekostnad av inte minst de kämpande artisterna.
Mitt i denna digitala förvirring är det förstås skönt med motreaktioner. De senaste åren har försäljningen av vinylalbum ökat, mitt i en tid där allt ska vara snabbare, enklare och effektivare. Trots att vi har musiken i fickan varje dag börjar allt fler köpa vinyler. Det är intressant.
I morgon infaller Record store day, ett årligt event som hyllar de små skivbutikerna (åtminstone var det grundtanken) med specialsläpp, spelningar och signeringar. Så glöm bort Jay-Z och hans påhitt för en dag. Jag kommer att vara på plats för att köpa årets hittills bästa album, Jonathan Johanssons ”Lebensraum”, av artisten själv. Givetvis i otympligt vinylformat. På så sätt kan jag känna mig reaktionär och trendig, samtidigt som jag gör en mindre handlare en tjänst i stället för att spela megalomaniska stjärnor i händerna.