Escapes
Pågår till 9 augusti
Stämningsladdade och sugande fotografier av två unga fotografer. Människor och miljöer med det övergripande temat ”Escapes”. Carolina Thedéen, 19 år, och Gustav Udd, 23 år, utsågs till vinnare av museets jurybedömda fotosalong Östgötarnas bilder 2013. Ett gott val av två så begåvade och känsliga bildskapare.
På den här långa sommarutställningen i museets lilla galleri bidrar de med åtta foton vardera. Carolina Thedéen visar två kategorier. Den första kan beskrivas som konstnärliga och mångbottnade självporträtt i färg. Hon använder sig gärna av långa slutartider istället för avancerade photoshop-tekniker. Den medvetna och eftersträvade suddigheten med överlagrade dubbelexponeringar ger nog en sannare bild av människans själ och ansikte än spikhårda avbildningar. Dessutom uppstår det skönt vackra mönstringar i hennes arbeten.
Den andra kategorin, tvärtemot den första, har fokus på dokumentära skildringar av yttre miljöer i svartvitt. En hamnbild, en ödslig landsbygdsvy, stensättningar, ett bortglömt husknutsparti. Svärtan är tung och djup i detta perspektiv på Sverige. Sammantaget ser man både en introvert och en extrovert sida i hennes foton, fast mest introvert ändå av undersökande gestaltningar av förvånansvärd hög konstnärlig lödighet hos en så ung människa. Det bådar gott för en hennes fortsatta utveckling.
Gustav Udd representeras huvudsakligen av färgfoton, mest människor samt några miljöer. Hans hållning är mera nyktert registrerande och utåtriktad i sina verklighetsskildringar. Men några innehåller förtätade stämningar som den unga, bortvända kvinnan i roddbåten på sjön. Svensk, vemodig sommarkväll. En annan föreställer en live-spelande tjej i 1700-talsdräkt ute på en stubbig åker som kontrast till den vackra klänningen. Bröllopsporträttet kan innehålla en dold dramatik. Vad vet vi om människors liv egentligen?
Gemensamt har de båda fotograferna skapat den uttrycksfulla affischbilden med en kvinna i tvångströja på piedestal som en byst av ofrihet. Lika dubbeltydig är förvisso själva utställningstiteln ”Escapes”, som kan betyda rymning, verklighetsflykt, tillflyktsort, att komma undan något. Kanske den trista verkligheten? Eller med kameran in i ett intressantare liv av egna bilder.