Egentligen skulle "Tenet" haft premiär 17 juli, men skjuts fram steg för steg i väntan på att biograferna i USA ska tillåtas släppa in publiken. Senaste budet är 12 augusti. Under tiden passar Filmstaden, som öppnar gradvis i Sverige, på att visa några av regissörens tidigare filmer.
Christopher Nolan, född 1970 i Storbritannien, betraktas som en vår tids främsta filmskapare.
Han blev omtalad för "Memento" (2000), en thriller som berättas i bakvänd ordning, från sista scenen till första, om en man som saknar korttidsminne. Det var en avancerad konstruktion som tickade på likt ett urverk, men bara en försmak av vad som komma skulle.
Nolans verkliga genombrott var Dark knight-trilogin om Batman, som tog superhjälten in i vuxenvärlden.
"The dark knight rises" (2014) kulminerade i en kamp mot klockan. Det är något av det vanligaste man kan se på film, den thriller som INTE innehåller röda digitalsiffror som tickar mot en katastrof avviker från normen. Men i Nolans bästa filmer är tiden en mer komplicerande faktor.
"Inception" (2010) handlar om industrispioner som tar sig in i drömmar för att stjäla hemligheter. I drömmen går tiden fortare än i verkligheten, och när Leo DiCaprio och hans kumpaner konstruerar en dröm inuti en dröm inuti en dröm utspelar sig filmen i tre parallella tidsplan, med tre actionscener i olika tempo.
Det är en film jag ser om då och då, med stigande respekt och fascination. Kanske Nolans bästa.
"Interstellar" (2014) är än mer avancerad. Vi är vana vid att rymdresenärer, som i "Star Trek", färdas fortare än ljuset och kommer fram på nolltid. Nolan tar Einsteins relativitetsteori på allvar. Medan hans astronauter gör ett kort stopp på en annan planet väntar deras kollega i decennier, ensam på en rymdstation. När Matthew McConaughey återvänder till sin dotter har han knappt åldrats medan hon är en äldre dam på sin dödsbädd.
"Dunkirk" (2017) utspelar sig under Andra världskriget, och borde inte inbjuda till sådana experiment. Men Nolan berättar i tre tidsplan igen. Vad som händer under en vecka på stranden korsklipps med ett dygn på havet och en timme i luften. Som åskådare blir man lätt vimmelkantig och när soldaterna på stranden hittar en båt som kan bli deras räddning har vi redan sett den sjunka.
Ingen av filmerna är något för den som tänkt slötitta på lite action med munnen full av popcorn. Christopher Nolan kräver mer.
Medskyldig till några av hans intrikata manus är lillebror Jonathan Nolan, född 1976. Han ligger dessutom bakom den fascinerande men krävande tv-serien "Westworld" där de olika tidsplanen gjort mig imponerad, förbannad och fullständigt vilse.
Så vad kan vi vänta oss av "Tenet"? Att döma av trailern: mystik, internationella intriger och en kamp för att förhindra tredje världskriget. Och en huvudperson (John David Washington) som har något slags kännedom om framtiden.
"Tidsresor?", frågar en karaktär. "Nej", svarar han.
Ordet "Tenet" är ett palindrom, ett ord som är likadant både fram- och baklänges, och är något slags nyckel till innehållet. Nolan verkar leva upp till sitt rykte.
En sak är dock inte som vanligt. En viktig komponent i de flesta av Nolans filmer är musiken komponerad av Hans Zimmer. Men den här gången var Zimmer upptagen, och uppdraget gick därför till Hollywoods hetaste kompositör: Oscarsbelönade Ludwig Göransson från Linköping.