Nomineringarna kom i tisdags och 10 mars är det dags för galan.
Som väntat blev Ludwig Göransson från Linköping nominerad igen, för musiken i "Oppenheimer". Han ligger bra till för att vinna – men han tävlar mot mästaren själv: John Williams, snart 92 år, som redan vunnit fem Oscar, nominerats till ytterligare 48 (!) och nu kan vinna för sin musik i "Indiana Jones and the dial of destiny".
Sammanlagt har "Oppenheimer" nominerats i 13 kategorier.
"Barbie" fick åtta nomineringar – men juryn hoppade över regissören Greta Gerwig och huvudrollsinnehavaren Margot Robbie. Samtidigt nominerades Ryan Gosling för sin roll som Ken. Han och många andra har redan reagerat på hur snett det blir när kvinnorna bakom en film om kvinnor osynliggörs medan mannen lyfts fram. Att "Barbie" var förra årets största publiksuccé kan dock ingen ta ifrån dem.
Näst flest nomineringar, elva stycken, har "Poor things" som får svensk premiär den här veckan. Jag såg den på smygpremiär i mellandagarna. Det är en vrickad och vansinnig saga om en vetenskapsman som kallas Gud (spelad av Willem Dafoe). Han ser ut som Frankensteins monster, och praktiserar medicin som doktor Frankenstein själv. Hans skapelse Bella (Emma Stone) är en ung kvinna som upptäcker världen, männen och sin sexualitet med de vetenskapliga verktyg Gud gett henne.
Låter det knäppt? Det är det, även jämfört med vad regissören Yorgos Lanthimos gjort tidigare, som "The lobster". Men i hans surrealistiska värld blir den intelligenta och roliga dialogen en ledstång för åskådaren att hålla sig i.
Bland de nominerade för bästa film finns också två som inte har visats i Sverige än:
"The zone of interest" handlar om en tysk lägerkommendant och hans familj som försöker leva ett vanligt liv, granne med ett koncentrationsläger. Den får premiär 9 februari.
"American fiction" som är nominerad till fem Oscar har inget svenskt premiärdatum. Det är en satir om en afroamerikansk författare som kritiserar den stereotypa bilder av svarta, ett ämne som kan vara angeläget även här.
Allt har jag således inte sett än, men om jag fick dela ut årets Oscars är det här några av min val:
Bästa film: "Poor things".
Bästa regi: Christopher Nolan, som håller ihop alla tidsplan och karaktärer i "Oppenheimer".
Bästa originalmanus: Fransktyska rättegångsdramat "Fritt fall" (känd som "Anatomy of a fall" i internationella sammanhang) har dialog och psykologi i Ingmar Bergman-klass, och ett slut som man gärna vill diskutera.
Bästa manus baserat på annat material: Christopher Nolan för "Oppenheimer".
Bästa kvinnliga huvudroll: Emma Stone i "Poor things" i all ära, men Lily Gladstone i "Killers of the flower moon" bör vara vinnaren om nu Margot Robbie inte får vara med.
Bästa manliga huvudroll: Paul Giamatti är ALLTID min favorit, inte minst i "The holdovers".
Bästa kvinnliga biroll: Da'Vine Joy Randolph, även hon i "The holdovers".
Bästa manliga biroll: Om Willem Dafoe varit nominerad skulle han få priset, men en fenomenal Robert De Niro, 80 år, i "Killers of the flower moon" får duga.
Bästa foto: Svensk-nederländske Hoyte van Hoytema svingar sig ledigt mellan svartvitt och färg i "Oppenheimer".
Bästa produktionsdesign: Både "Napoleon" och "Barbie" ligger bra till, men det måste bli "Poor things".
Bästa musik: Ludwig Göransson för "Oppenheimer" – och inte bara av lokalpatriotiska skäl.