Årets sensation är värd alla guldbaggar den kan få

Den film som kan vinna flest guldbaggar har aldrig visats i Linköping. Men å andra sidan kan årets svenska sensation, "Miraklet i Gullspång", vinna fyra guldbaggar. Filmspanaren blir både förbannad och glad.

"Miraklet i Gullspång" är en dokumentär, men också en thriller och ett familjedrama om Tysklands ockupation av Norge, religion och gåtfulla försvinnanden.

"Miraklet i Gullspång" är en dokumentär, men också en thriller och ett familjedrama om Tysklands ockupation av Norge, religion och gåtfulla försvinnanden.

Foto: Pia Lehto

Filmspaning2023-12-14 13:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Först och främst är det dags att än en gång gratulera Mika Gustafson från Linköping. Hennes film "Paradiset brinner" är nominerad i tre kategorier, inklusive bästa film. 

"Paradiset brinner" handlar om tre unga systrar som lever ensamma i en sliten förort, och den kunde gott vara värd fler nomineringar. Efter att den vunnit priser på filmfestivalerna i Venedig och London hade jag förväntat mig mer framgång på hemmaplan. Men det här var Mika Gustafsons första spelfilm, och det kommer fler chanser – hoppas jag. 

undefined
Mika Gustafson från Linköping vann pris för bästa regi i sidosektionen Orizonti på filmfestivalen i Venedig. Nu kan hennes film vinna tre guldbaggar.

Mikas film har visats i hemstaden. Men filmen som fått flest nomineringar har vi inte haft en chans att se. "Syndabocken" av Axel Petersén är en thriller som fick mycket bra kritik när den hade Sverigepremiär för ett par veckor sedan. Mest uppmärksamhet har filmen fått för att gamla rocksångaren Tommy Nilsson har en biroll. 

undefined
Bedragaren Dimman (Joel Spira) reser till skatteparadiset Malta för att försonas med en gammal affärspartner i "Syndabocken".

"Syndabocken" vill jag se, och kanske nomineringen kan tvinga Filmstaden att smyga in ett par visningar på vardagseftermiddagar i januari, när galan närmar sig. 

Filmen "Motståndaren" tror jag inte heller har visats här. Den handlar om en brottare som flytt från Iran och försöker starta ett nytt liv i Sverige. Den hade premiär i våras och utsågs tidigare i år till Sveriges Oscarskandidat – vilket indikerar att det nog är en ganska krånglig film, eftersom Svenska filminstitutet envisas med att skicka svåra bidrag som inte har en chans när amerikanerna letar efter bra berättelser. 

undefined
Payman Maadi spelar huvudrollen i "Motståndaren" som kan vinna sju guldbaggar.

"Syndabocken" har nio nomineringar och "Motståndaren" har sju. "Hammarskjöld", med Mikael Persbrandt som den legendariske diplomaten, har också sju nomineringar. Den har inte premiär förrän i jul. 

Det är således inte mycket en biobesökare i Linköping kan tycka om de mest nominerade filmerna.

Däremot kan man sakna det utmärkta, flyhänt berättade fotbollsdramat "Forever", om två flickor som slits åt olika håll när sporten blir allvar. "Forever" har bara nominerats för bästa ljuddesign. 

Man kan bli glad för att Karin Franz Körlof är nominerad för sin huvudroll i "En dag kommer allt det här att bli ditt" – en film där små animationer klev in och piggade upp dramakomedin i den norrländska skogen. Men i den kategorin vinner nog Lena Olin, som bjuder en tjurig Rolf Lassgård motstånd i "Andra akten".

Lukas Moodysons "Tillsammans 99" har dragit en del publik och fått några nomineringar, i mina ögon var den en stor besvikelse. "Avgrunden" är nominerad för bästa specialeffekter, mycket rättvist. Filmens gräsliga manus borde dock förtjäna något slags straff. 

undefined
"Miraklet i Gullspång" är en dokumentär, men också en thriller och ett familjedrama om Tysklands ockupation av Norge, religion och gåtfulla försvinnanden.

Men framför allt är jag glad att "Miraklet i Gullspång" kan vinna fyra baggar, bland annat för bästa film och regi. 

Det ÄR en dokumentär, det måste man påminna sig själv om. Två norska systrar möter en kvinna i Gullspång som ser ut exakt som deras syster – men hon dog ju 1988. Detta mysterium leder till en kedja av nya mysterier: en dödfödd tvilling, nazistiska experiment under ockupationen, vidskepelse, motstridiga DNA-svar och historiens sämsta dödsfallsutredning. 

Till slut blir regissören Maria Fredriksson desperat och ropar från sin position bakom kameran till systrarna: "hur kan ni bara rycka på axlarna åt det här?". En stund senare är hon nära att dö.  

Det är en helt fantastisk film. När den är slut vet man bara en sak säkert: att man upplevt något unikt. "Miraklet i Gullspång" är värd alla guldbaggar den kan få.