Regi: Zhang Yimou
Med: Gong Li, Chen Daoming, Zhang Huiwen med flera
Drama
Åldersgräns: 15 år
Den kinesiske regissören Zhang Yimou ligger bakom succéfilmer som ”Den röda lyktan” och ”Hero”. Nu skildrar han kulturrevolutionens konsekvenser i familjedramat ”Hemkomsten”.
Kulturrevolutionen, som drabbade kineserna i slutet av 60-talet, var en politisk utrensning där miljontals människor mördades, fängslades och tvångsförflyttades.
I Zhang Yimous ”Hemkomsten” får vi uppleva detta nationella trauma på mikronivå, i en familj som har slitits sönder av skräckväldet. Den före detta universitetsläraren Lu Yanshi rymmer från ett arbetsläger för att återförenas med hustrun Feng Wanyu och tonårsdottern Dan Dan. Men när Dan Dan måste välja mellan en far som hon knappt känner och sin framtid som dansare anger hon pappan, som fängslas på nytt.
Tre år senare, när kulturrevolutionen har tagit slut, återvänder han till en familj i spillror. I chocken över dotterns svek har Feng Wanyu drabbats av en psykisk åkomma som gör att hon inte känner igen sin make – inte ens när han står mitt framför henne. Hon fortsätter att åka till tågstationen och spana efter sin älskade, vecka efter vecka.
Och det är i denna sorgsna längtan som större delen av filmen utspelar sig. Dramat har ett storslaget romantiskt anslag, med regn och tårar i strida strömmar, och den bjuder på några glimrande ögonblick mellan man och hustru. Men uppgivenheten som genomsyrar filmen – hur realistisk den än må vara – tar udden av dynamiken mellan rollfigurerna.
Behållningen med ”Hemkomsten” blir i stället skildringen av kulturrevolutionens förtryck – i mammans krökta gestalt, i partirepresentantens uppfostrande retorik, i de unga rödgardisternas entusiastiska exercis. Och den märkliga tomheten när allt detta försvinner, lika snabbt som det kom. Inte undra på att man vill glömma. (TT)