En riktig lĂ„goddsare pĂ„ Oscarsgalan verkar bli Guillermo del Toros nya âThe shape of waterâ. Filmen Ă€r nominerad i 13 kategorier, dĂ€ribland bĂ€sta film. Kritiker vĂ€rlden över har gĂ„tt i spinn över denna förvisso filmiskt rika fantasyromans i kalla kriget-miljö. Och mĂ„nga kommer sĂ€kert att se den i hopp om att fĂ„ en dos av Guillermo del Toros patenterade lĂ€gereldssagoberĂ€ttande, fullt av trasiga antihjĂ€ltar med tillhörande skrĂ€ckmys.
Men tro inte pĂ„ hajpen den hĂ€r gĂ„ngen. Visst, det börjar inte sĂ„ tokigt. del Toro tĂ€nder sin brasa med en drömsk inledning om en ensam, udda kvinna, en âprinsessa utan en röstâ och bjuder pĂ„ en atmosfĂ€rrik inramning i blekgrönt, fullt av patos för de förtryckta. Men ganska snart blir storyn övertydig och lite smĂ„tradig, trots att den chockar med amfibiesex.
Eliza (Sally Hawkins) Àr stum och gullig och jobbar som stÀdare pÄ en topphemlig anlÀggning. Den styrs av en sadist (Michael Shannon), som Àr mycket upptagen av att vara patriarkalt helylleamerikanskt heteronormativ. (Fattar ni, vem Àr det som Àr ett monster hÀr egentligen, va?).
PĂ„ anlĂ€ggningen finns nĂ€mligen en infĂ„ngad, underlig mĂ€nniskolik fiskvarelse med grönskimrande fjĂ€ll och snĂ€lla ögon, som blir ett slags projektionsyta för förĂ€lskelse, rĂ€dsla och Ă€ckel. Eliza blir vĂ€n med varelsen och likt Elliot i âETâ lĂ€r hon kĂ€nna sin nya vĂ€n genom att mata den och spela musik för den. Filmens finaste stunder Ă€ger rum nĂ€r deras band stĂ€rks genom kokta Ă€gg och Benny Goodman-jazz.
Teman som Äterkommer i Guillermo del Toros filmer Àr sorg, saknad, ensamhet och utanförskap. Den hÀr gÄngen sÀger han sig ha gjort en saga för vuxna men förutom inslagen av onani (jo, Eliza har en mycket strikt rutin med bad, Àggkokning och onani innan hon gÄr till jobbet) och det fuktiga men mycket oerotiska fisksexet Àr ÀndÄ resten av innehÄllet lika nyansfattigt som en sedelÀrande lÄgstadiehistoria om gott och ont. (TT)