Drama
Regi: Richard Glatzer och Wash Westmoreland
Med: Julianne Moore, Kristen Stewart, Alec Baldwin
Åldersgräns: Barntillåten
Den 10 mars avled regissören Richard Glatzer i sviterna av sjukdomen ALS. Två veckor tidigare hade Julianne Moore tagit hem en Oscar för sin insats som den alzheimersjuka huvudpersonen i "Still Alice", som Glatzer regisserade tillsammans med äkta maken Wash Westmoreland.
ALS och alzheimer är båda degenerativa sjukdomar. Det innebär att kroppens funktioner undan för undan bryts ner. ALS angriper musklerna medan alzheimer ger sig på vårt medvetande, men slutresultatet är det samma: en oundviklig och förtida död.
"Still Alice" handlar om Alice Howland, framgångsrik lingvist på Columbiauniversitet i New York. Hon är lyckligt gift med en framstående läkare och har uppfostrat tre barn som har klivit ut i vuxenlivet. Men kort efter hennes femtioårsdag börjar något att hända med Alice. Hon glömmer ord, tappar bort sig mitt i en föreläsning och springer vilse under joggingrundan på universitetsområdet. När hon diagnostiseras med alzheimer börjar en tung resa för henne och familjen.
Kanske är det på grund av deras egen sjukdomskamp som paret Glatzer och Westmoreland har kunnat skapa en så fint balanserad film om hur det känns att se sitt liv sakta rinna mellan fingrarna och att vara den som står bredvid. Men framför allt är det här Julianne Moores film. Aldrig har hennes unika begåvning varit mer uppenbar än här, när hon tar sig an Alice med lika delar precision och humanism.
Särskilt fint är samspelet med Kristen Stewart som yngsta dottern Lydia – den enda i Alice familj som inte tassar på tå och som förmår att se bortom sjukdomen.
För trots den nattsvarta premissen är "Still Alice" är en förvånansvärt ljus film. Framför allt genomsyras den av en djup empati för den drabbade. Det är Alice upplevelse som står i centrum, och även mot slutet när de flesta omkring henne bara ser ett tomt skal, så vet vi i publiken att det inte är sant. Att hon fortfarande är Alice. (TT)