Dokumentär
Regi: Asif Kapadia
Åldersgräns: 15 år
Sångerskan Amy Winehouse spårade ur inför öppen ridå och dog alldeles för ung. I dokumentären ”Amy” skildras hennes resa från extremt talangfull tonåring till olycklig världsstjärna.
”Forever 27” är en exklusiv klubb som består av musikaliska storheter som Janis Joplin, Jimi Hendrix och Kurt Cobain. Vad som förenar dem är att de dog vid 27 års ålder, ofta med knark som direkt eller indirekt orsak. Många av dödsfallen omges av färgstarka konspirationsteorier.
23 juli 2011 fick klubben ett nytillskott. Artisten och låtskrivaren Amy Winehouse, 27 år och tio månader gammal, avled i sviterna av drogmissbruk, alkoholism och bulimi. Det sorgligaste med hennes död är att nästan ingen blev förvånad. I flera år hade Winehouses undergångsresa ivrigt dokumenterats av brittiska skandalmedier.
Det är lätt att bara minnas Amy Winehouse så, som en plågad knarkare med trasslig hövolmsfrisyr. Men i dokumentären ”Amy” gör regissören Asif Kapadia allt han kan för att påminna oss om allt det andra, om rösten, låtskrivartalangen och kärleken till musiken. ”Om raringen med jättegarvet”, för att citera vännen Mos Def.
Filmen inleds med en grynig upptagning från en födelsedagsfest, där 14-åriga Amy sjunger ”Happy birthday” för en av sina bästisar. Redan då är hennes röst något alldeles extra, men det som gör starkast intryck är hur avslappnad hon är – varm och full i fan.Det finns många sätt att tolka verkligheten, och Amy Winehouses pappa Mitch är inte nöjd med denna version. Filmen är berättad ur hennes närmaste vänners perspektiv, och de återkommer hela tiden till hennes stökiga familjesituation, den frånvarande fadern och modern som inte förmådde sätta gränser. När hon blir berömd vaknar pappan till och går snart över alla gränser – när hon flyr till Karibien för att undkomma mediebevakningen dyker han upp med ett kamerateam för att göra dokusåpa om livet som kändispappa.
Den främsta förtjänsten med filmen är att den inte gottar sig i någon romantisk ”Forever 27”-vurm. Den radar upp tillfälle efter tillfälle då hennes situation hade kunnat vändas, om hon inte hade varit omgiven av opportunister. Hon ville bli en respekterad jazzsångerska men förvandlades till en miljonindustri – och slösades bort. (TT)