CC The Forest

FILMRECENSION2016-01-15 05:59

Skräck

Regi: Jason Zada

I rollerna: Natalie Dormer, Taylor Kinney, Yukiyoshi Ozawa.

Åldersgräns: 15 år

Det okända skrämmer oss. Länge har därför de japanska skräckfilmerna haft en fördel på den västerländska marknaden. Språket är obegripligt, platserna obekanta. Filmer som ”Ringu – the ring” (1998) och Ju-on-serien (”The Grudge”) har ett exotiskt element i förlitandet på japanska, traditionella spökhistorier. I japansk berättarkultur finns till exempel rastlösa spöken som kallas yurei. En hämndlysten yurei kallas onryo. Det låter såklart bra mycket läskigare än vad vår svenska folklore har att bjuda på. Troll? Vättar?

”The Forest” är visserligen en amerikansk film men den stjäl tydligt från denna japanska (spök-)tradition. Tvillingsystern Sarah (Natalie Dormer från ”Game of thrones”) beger sig till Japan för att leta efter sin försvunna syster Jess, som senast setts i Aokigahara-skogen. Det sägs vara en plats dit olyckliga människor vallfärdar för att begå självmord (detta har självklart inspirerat andra filmer, senast Gus van Sants ”The sea of trees”). Tydligen hittas mellan trettio och femtio kroppar om årets i den enorma skogen vid Fuji-bergets fot. Detta bisarra faktum är faktiskt mer skrämmande än själva filmen, som istället trycker stenhårt på myten om att skogens alla yurei driver besökarna till vansinne så att de slutligen tar sitt eget liv.

Läskiga spöken i alla ära men själv blir jag mer skrämd av tanken på att gå vilse i en skog och träffa på ett lik. Nå. Detta hade säkert kunnat bli spännande om inte skådespeleriet varit så dåligt, spökena så ofantligt många och det tråkiga skräckfilmsresonemanget ”istället för att stanna på platsen där jag är säker så går jag dit jag vet att jag inte bör gå” så korkat. Är det verkligen en bra idé att tälta ensam i en enorm skog där mobiltelefoner inte fungerar och folk irrar runt i jakt på en bra plats att dö? Självklart inte.

Att skräckfilmer ofta lever enligt egna, osannolika regler är okej för mig om de ändå kan förklaras med någon form av internlogik. Ofta är det just den som hjälper eller stjälper en skräckfilm. Stjälper i det här fallet, tyvärr. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!