Landskapet tar över dramat

CCC Marshland

True detectives. Poliserna Pedro (Raúl Arévalo) och Juan (Javier Gutiérrez) kommer till en liten spansk stad för att söka efter två försvunna tonårsflickor. 
Foto: Photographer: JulioVergne

True detectives. Poliserna Pedro (Raúl Arévalo) och Juan (Javier Gutiérrez) kommer till en liten spansk stad för att söka efter två försvunna tonårsflickor. Foto: Photographer: JulioVergne

Foto: Photographer: JulioVergne

FILMRECENSION2015-10-16 05:56

Dramathriller

Regi: Alberto Rodríguez

Med: Javier Gutiérrez, Raúl Arévalo, Maria Varod.

Åldersgräns: 15 år

Visas av Linköpings filmsalonger

Det är länge sedan som kriminalfilmer bara var kriminalfilmer. Idag används brottsutredningens dramaturgi för att berätta om klass och kön, politik och moral. En trend i moderna polisserier är att landskapet har kommit att spela en allt viktigare roll i berättelsen, från den svettiga Södern i "True detective" till de hisnande vildmarksvyerna i "Top of the lake".

I spanska "Marshland" är både den historiska kontexten och platsen tätt sammantvinnade med brottet. Filmen utspelas i september 1980, i ett Spanien som fortfarande håller på att läka såren efter Francodiktaturen. En ung polis och hans betydligt mer ärrade kollega kommer till en sydspansk stad som omges av våtmarker. De ska leta efter två försvunna tonårsflickor, men kommer snart en sadistisk kvinnomördare på spåren.

De två kollegorna kunde inte ha varit mer olika. Pedro är en idealistisk kriminalpolis från Madrid som förvisats ut på landsbygden efter att ha skrivit en regimkritisk insändare. Juan är jovialisk och ruffig, med ett mörkt förflutet som Francolakej. Men deras olikheter visar sig vara en tillgång i jakten på mördaren.

Filmen har ett tydligt patos i beskrivningen av unga kvinnors utsatthet i en machofixerad avfolkningsbygd (även om man kan fundera över hela genrens fäbless för att visa stympade kvinnokroppar i parti och minut). Den är ofta spännande, särskilt i en snyggt iscensatt biljakt ute på smala landtungor i havsbandet.

Fast egentligen är kriminalelementet i "Marshland" av underordnad betydelse. Regissören Alberto Rodríguez fokuserar på relationerna mellan poliserna och på landskapets mystik, ibland i så hög grad att man slutar bry sig om vem som är den skyldige. Så blir också upplösningen ett antiklimax, maskerat med effektfullt hällregn. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!