Kanske Ă„rets snyggaste film

En svartvit kÀrlekshistoria fylld av fantastisk musik Àr förmodligen den snyggaste filmen man kan se i Är. Regissören Pawel Pawlikowski kan mycket vÀl kamma hem sin andra Oscar.

Filmrecension2018-11-15 17:30

Med den dramatiska fulltrĂ€ffen ”Ida” (2013) slog Pawel Pawlikowski igenom stort och belönades med en Oscar för bĂ€sta icke engelsksprĂ„kiga film pĂ„ kuppen. Nu har han gjort en film som delar filmiskt dna med sin föregĂ„ngare, inte minst det vackra, svartvita, kontrastrika fotot och tematiken – den polska historien, svek, kĂ€rlek och musikens betydelse – binder samman filmerna.

Den hÀr gÄngen Àr storyn löst baserad pÄ regissörens egna förÀldrar, ett sÄdant dÀr passionerat par som inte kan leva med varandra. Och inte utan varandra heller. I en lös struktur som löper över 15 Är fÄr vi följa paret, i filmen heter de Zula och Wiktor, som möts och skiljs Ät under en tidsperiod som innehÄller kommunistiskt styre, ofrihet, och en jÀrnridÄ som lagts bÄde som ett fysiskt och psykiskt hinder för deras kÀrlek och liv.

Deras historia börjar efter andra vÀrldskriget. Wiktor (Tomasz Kot) och hans kompanjon reser runt pÄ den kalla, snöiga polska landsbygden för att dokumentera folkets musik. Ett nytt kompani ska bildas och lokala talanger fÄr ansöka om en plats. Den blonda Zula (Joanna Kulig) fÄngar hans uppmÀrksamhet, trots att det sÀgs att hon har mördat sin far. De blir vÄldsamt förÀlskade.

Men det kalla kriget tar fart och snart hissas Stalins flagga vid konserterna. Statens tentakler nÄr in i ensemblen och pÄminner om att det, dÄ liksom nu, mÄste börja blinka röda lampor varje gÄng politiker uttalar sig om hur kulturens innehÄll borde se ut.

Den pragmatiska Zula erkÀnner frankt att hon har ombetts att spionera pÄ Wiktor, vilket fÄr honom att börja tÀnka pÄ att hoppa av till friheten i vÀst. Men kommer Zula att följa med nÀr tillfÀllet uppenbarar sig?

Filmen utspelas i Polen, Paris och i dĂ„varande Jugoslavien i kĂ€nsloladdade nedslag. LĂ„nga perioder i berĂ€ttelsen lĂ€mnas Ă„t publiken sjĂ€lv att fylla i. Musiken tar stor plats, och det vackra traditionella stycket ”TvĂ„ hjĂ€rtan” framförs av den hypnotiserande Zula i flera versioner, som för att illustrera hur identitet kan skifta nĂ€r man lĂ€mnar sitt hemland för ett nytt. Vad Ă€r frihet och vad Ă€r fĂ„ngenskap, det Ă€r de stora frĂ„gorna som ”Cold war” undersöker. Resultatet Ă€r en melodramatisk och mycket gripande kĂ€rlekshistoria med oförglömliga prestationer av framförallt Joanna Kulig. (TT)

Cold war

Betyg 4

Drama