FILMRECENSION2015-11-13 05:57

Dramakomedi

Regi: Philippe Le Guay

I rollerna: Jean Rochefort, Sandrine Kiberlain

Åldersgräns: Från 7 år

Visas i Linköping

Claude Lherminier (Jean Rochefort) är en riktigt jobbig gammal gubbe. Han bråkar med allt och alla. Mest bråkar han med äldsta dottern Carole som kämpar hårt för att hitta hemhjälp till sin pappa. Svårt, eftersom pappan gör sitt allra bästa för att hemhjälpen ska säga upp sig och lämna honom ifred.

Claude är övertygad om att han är minst lika frisk och stark som förr om åren. Och initialt tycks han kunna ta vara på sig, kanske hemhjälpen är onödig trots allt? Men snart blir minnesluckorna fler och det blir mer och mer uppenbart att Claude inte är helt frisk. Han blir också mer och mer oberäknelig, till och med elak. Han förolämpar en gammal väns familj vid likvakan och när en främling i en bil tutar på honom för att han står mitt i gatan drar han ned gylfen och urinerar på bilen.

”Resan till Florida” leker med frågan om hur långt man kan älska en förälder som blir mindre och mindre förälder för varje dag. En gaggig, glömsk och stundtals elak person som mer och mer ersätter den ömsinte man som en gång tog hand om en hel familj. Hur mycket av sitt eget liv måste Carole ge upp för sin fars skull?

Men filmen handlar också om sorg och förlust. Och om hur ålderdomens bristande minne ibland kan vara en välsignelse. Filmen innehåller ett par scener som gestaltar minnesförvirring väldigt vackert där den ena fantasin går in i den andra, eller om det är två olika verkligheter? Men stunderna då man känner någonting annat för gubben Lherminier än irritation och utmattning är ändå få.

Jean Rochefort spelar rollen med stolthet, Claude håller huvudet högt och klär sig oklanderligt. Han rör sig med absolut självklarhet, och efter att han gjort eller sagt något ytterst olämpligt gnistrar det till i ögonen och man får känslan av att Claude kanske är medveten om vad han gör ändå. Kanske spelar han dummare än han är? Det fina skådespeleriet till trots lämnar filmen ändå kvar känslan av att ålderdomshem inte är en så dum idé ändå för denne gaggige gamling. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!