”Det är dags att vakna” är en replik som ofta yttras i Spike Lees filmer men frågan är om det inte är mer på allvar än någonsin tidigare i ”BlacKKKlansman”. Historien bygger på den verklige Ron Stallworths tillvaro som den första svarta polisen i Colorado Springs på 1970-talet. Av en slump lyckades han med hjälp av en vit kollega (som råkar vara jude) infiltrera den lokala KKK-gruppen och dessutom bli telefonpolare med den rasistiska vit makt-organisationens grundare David Duke på kuppen.
Det blir förstås en bitvis dråplig frossa i IQ-befriade töntar i lakan och spänstig 70-tals kitsch i form och innehåll. Topher Grace (”That ’70s show”) gör med sin speciella komiska tajmning David Duke till en underhållande och smålöjlig person, grundligt dragen vid näsan av den coole Ron Stallworth, som gravallvarligt håller med när Duke på telefon berättar om hur man på rösten kan avgöra om den man talar med är vit eller svart. Huvudrollsinnehavarna Adam Driver och John David Washington spelar sina undercoverpoliser med charm och lyckad tonträff.
Men Spike Lee är egentligen inte ute efter att roa. Han är arg och tar i från tårna och lånar rakt av från Trumps ”America first”-retorik för att dra paralleller mellan rasistskitsnacket från förr till dagens ledare i Vita huset.
Det är inget intellektuellt finlir som pågår, Spike Lee är ingen nyansernas mästare och I ”BlacKKKlansman” finns en hel del övertydliga scener som hade kunnat stuvas undan för bättre flyt. Men Lee är ändå som bäst när han är förbannad och den här filmen jobbar på en effektiv slag-magen-nivå med sina bildval, speciellt mot slutet när Lee knyter ihop säcken på ett sätt som det inte går att förbli oberörd inför.
Han exemplifierar själv filmmediets potential att väcka stora känslor med den klassiska stumfilmen ”Birth of a nation” av DW Griffith, som fick premiär 1915 och med sin tekniska skicklighet blev en sensation. Det djupt rasistiska innehållet bidrog även till att blåsa liv i Ku Klux Klan och i den här filmen blir KKK-medlemmarna talande nog närmast extatiska när de tittar på filmen. Stämningen förändras snabbt från clownlik till obehaglig på riktigt. ”Det är dags att vakna nu”, framhåller Spike Lee envist och nog har han skapat en mycket sevärd väckarklocka denna gång. (TT)