– Det här är ju en filmfestival, säger Johanna Koljonen, programledare, med ieanalytiker och På spåret-vinnare.
– Jag märker att ni kallar det inte för en filmfestival, men det är det. Och det är riktigt bra. Fy fan, så bra det är, säger hon och viftar med programmet.
I går, fredag, var det alltså premiär för Linköpings filmsalonger, som är kommunens initiativ för att bredda filmutbudet i Linköping.
Först ut var den polska filmen "Ida". Den fick fantastisk kritik när den hade premiär i höstas. Den har visats på bio i 14 av landets 15 största kommuner. Men inte i landets femte största stad – Linköping. Likadant är det med "Två dagar, en natt". Ja, av de tre filmerna som nominerades till guldbaggen för bästa utländska film har bara en gått i Linköping: "Boyhood".
– Och det är för att den uppfyller normen. Den handlar om en amerikansk man, säger Per Eriksson från Svenska filminstitutet.
Han hade siffrorna med sig på den konferens som inledde Linköpings filmsalonger på fredag eftermiddag. Budskapet var tydligt: det är bara i Linköping som filmutbudet domineras helt av kommersiell film från USA och Sverige. Filmstaden i Gävle har åtta salonger, precis som i Linköping. Men där hyr kommunen en salong för att bredda filmutbudet.
Evelina Alsén (MP) är nytillträdd ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Linköping. Hennes parti har tidigare drivit frågan om en kommunal biograf.
– Vi ska göra en utredning om hur vi kan ge den icke-kommersiella filmen mer utrymme, säger hon.
Filmstadens chef i Linköping, Jonas Wilhelmsson, säger att det kan bli en bredare repertoar på SF-biograferna redan 2016. Då går ett avtal ut som just nu innebär att rika distributörer kan betala för att visa de stora filmerna i många salonger.
Men varför behöver vi ett breddat filmutbud?
– För att film inte bara är underhållning. Den kan få oss att reflektera och lära oss nya saker, säger Mattias Ahlén på Film i öst, och visar det manifest som politikerna i Helsingborg skrivit där man slår fast att film är lika viktigt som bibliotek och museer.
– För att den smala filmen gör den breda filmen bättre, säger Johanna Koljonen och tog Tarantino som exempel, vars filmer gick från att var supersmala till publiksuccéer för att de var så bra och annorlunda.
Hon föreläste om filmens villkor i framtiden. Bland annat visade hon en undersökning om amerikanska tonåringars idoler. Den största filmstjärnan var Jennifer Lawrence på sjunde plats. I topp låg bara Youtube-stjärnor som svenske PewDiePie.
– Vem vet. Nästa stora stjärna i USA kan vara en högstadieelev i Linköping, förutspådde hon.