En hel helg med konstfilm och okänd svensk filmhistoria

En hel helg med konstfilm. Under festivalen Interplay visas bortglömd och okänd svensk filmhistoria. Samtidigt får vi ta del av nyskapad videokonst.

Lars Jonsson och Elin Bennett bjuder in till konstfilmsheglen Interplay på Cnema 25–26 mars.

Lars Jonsson och Elin Bennett bjuder in till konstfilmsheglen Interplay på Cnema 25–26 mars.

Foto: Erik Jersenius

Film2023-03-17 17:00

Idén har grott ett tag, projektledaren Lars Jonsson fann den i sina tolv år gamla anteckningar. Hans eget intresse för svensk konstfilm har han burit med sig länge.

– Det var sådant som ofta visades i svensk tv när jag växte upp på 1960- och 70-talet, även om det inte alltid var på bästa sändningstid, säger Lars Jonsson.

Han har länge verkat inom ljud- och musikskapande och var innan pensionen i många år lärare vid utbildningen Kommunikation, samhälle och medieproduktion (KSM) vid Campus Norrköping. Som engagerad i föreningen Verkstad konsthall arrangerar han nu Interplay den 25–26 mars i samarbete med Cnema. Där kommer filmerna visas i den tjusigt nyinredda salongen Statisten.

– Vi hoppas att många filmintresserade och studenter kommer. Vår förhoppning är att Interplay blir årligt återkommande, säger Elin Bennett, programansvarig på Cnema.

– Det är numera många som jobbar med film i Norrköping som det kan intressera, men också en bredare publik får en konstupplevelse, precis som när de ser en utställning, säger Lars Jonsson.

Under Interplay visas svensk konstfilm från 1950-talet och framåt. 

– Det är framför allt abstrakta filmer, det handlar inte om att berätta historier utan om att gestalta med rörlig bild och ljud, säger Lars Jonsson.

De äldsta verken som visas är Rut Hillarps “De vita händerna” (1950) och Peter Weiss “Studie V Växelspel (Interplay)” (1955), som namngivit evenemanget. 

– Det var väldigt radikala och avantgardistiska i sitt uttryck och de blev också viktiga svenska författare med tiden, säger Lars Jonsson.

undefined
Gunvor Nelson och Peter Weiss är två framträdande svenska konstfilmare.

En central svensk konstfilmare är Gunvor Nelson och bland annat visas hennes genombrottsverk “My Name is Oona” (1968). Numera bor hon snart 92 år gammal i Kristinehamn och fortsätter att filma. 

– Gunvor Nelson utgår från konkreta miljöer och människor i hennes eget liv i sina filmer och skapar en slags kollage, något som låg i tiden på 60-talet, säger Lars Jonsson.

undefined
Sekvens ur Lina Selanders videoverk "To the Vision Machine".
undefined
"Moving Word", videokonstverk av Lisskulla Moltke-Hoff.

En konstfilmare i ropet är Salad Hilowie, född i Mogadishu 1986, utbildad vid KSM och numera verksam i Stockholm och hans film “Vanus Labor” visas. Dessutom ställer videokonstnärerna Lina Selander och Lisskulla Moltke-Hoff, tidigare lärare på KSM, ut verk i Cnemas foajé och i Verkstad konsthalls lokaler i Hallarna. Ståhl Collection är också en del av Interplay och visar konstfilm ur den egna samlingen under helgen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!