För evigt ung – James Dean Ă€r tillbaka pĂ„ vita duken

I rollen som den rebelliske Jim Stark förkroppsligade ikonen James Dean en ny ungdoms strÀvan efter nÄgot annat, kÀrnfamiljens upplösning och konflikten mellan generationer.
I kvÀll visar Mjölby Filmstudio klassikern "Ung rebell" pÄ Centrumbiografen i SkÀnninge.

James Dean blev ikonisk i rollen som rebellen Jim Stark i Nicholas Rays klassiker "Ung rebell" (1955).

James Dean blev ikonisk i rollen som rebellen Jim Stark i Nicholas Rays klassiker "Ung rebell" (1955).

Foto: Classic Turner Movies

Film2022-10-26 07:00

“Take me out tonight

Take me anywhere, I don't care

I don't care, I don't care

And in the darkened underpass

I thought, "Oh God, my chance has come at last"

But then a strange fear gripped me

And I just couldn't ask
”

SĂ„ sjöng Manchesterkvartetten The Smiths sĂ„ngare Steven Patrick Morrissey i “There is a Light That Never Goes Out” (1986), den (objektivt sett) bĂ€sta poplĂ„ten som spelats in. Morrissey antar rollen som den förvirrade och avvikande tonĂ„rspojken John “Plato” Crawford (Sal Mineo Oscarsnominerades för rollen) som i Nicholas Rays klassiker “Ung Rebell” (1955) avgudar och nĂ€rmast erotiskt idealiserar den nyinflyttade ynglingen Jim Stark (James Dean) som rebelliskt vĂ€nder upp och ner pĂ„ medelklassidyllen dĂ€r de lever. 

En natt möter de varandra pĂ„ polisstationen, Jim har gripits för att ha varit berusad pĂ„ offentlig plats och Plato för att ha drĂ€nkt en kull hundvalpar. DĂ€r trĂ€ffar de ocksĂ„ den vackra Judy (Ă€ven Nathalie Wood Oscarsnominerades för sin roll), en upprorisk tonĂ„rsflicka som har brutit mot förĂ€ldrarnas utegĂ„ngsförbud. 

De finner varandra i sina respektive utanförskap. Jim kĂ€nner sig missförstĂ„dd av sina timida och alltför förstĂ„ende förĂ€ldrar. Judy försöker desperat fĂ„nga sin fars intresse och börjat spöka ut sig i utmanande klĂ€der och beter sig grĂ€nslöst för att han Ă„tminstone ska bry sig sĂ„ mycket om henne att han kallar henne “snuskig slampa”. Plato, som har övergivits av sin far som liten, lĂ€mnas konstant ensam av sin mor med bara hushĂ„llerskan som sĂ€llskap. 

undefined
James Dean i rollen som den rebelliske Jim Stark i "Ung rebell" frÄn 1955.

Deras vĂ€gar korsas snart igen. Jim börjar pĂ„ samma gymnasieskola som Judy, men hon hĂ€nger med innegĂ€nget och Ă€r tillsammans med dess ledare, den vĂ„ldsamme Buzz Gunderson (Corey Allen). Buzz kĂ€nner sig hotad av den frĂ€mmande Jim, som i sin tur söker uppmĂ€rksamhet och försöker passa in. Utstött blir han snart vĂ€n med den mobbade Plato som ser upp till Jim och blint förĂ€lskar sig i honom som Ă„tminstone en fadersfigur och rebellisk hjĂ€lte. Samtidigt har Judy i smyg börjat intressera sig för den mystiske Jim


Med sin film “Ung rebell” förflyttade Nicholas Ray den amerikanska socialrealismen frĂ„n att skildra förfallet i storstĂ€dernas slum till att berĂ€tta om tonĂ„rsĂ„ngest och frihetslĂ€ngtan i det ordnade medelklasslivet i de vĂ€lmĂ„ende villaförorterna. “Ung rebell” bygger pĂ„ psykologen Robert M. Lindners bok “Rebel Without a Cause” (som Ă€r filmens engelska titel), “Rebell utan ideal”, frĂ„n 1944 som egentligen beskrev fenomenet med psykopatiska ungdomar. Men i Rays hĂ€nder blev psykopaten i stĂ€llet en sociologisk arketyp för samtidens förvirrade och nihilistiska ungdom och deras strĂ€van efter en ny identitet i efterkrigstidens hedonistiska konsumtionskultur. 

undefined
Rökarna Nicholas Ray och James Dean nÀr det begav sig.

Filmen fick blandat mottagande bland kritikerna, men blev en kassa- och publiksuccĂ© nĂ€r sĂ„ mĂ„nga ungdomar vĂ€rlden över identifierade sig med karaktĂ€rerna i den. InvĂ€ndningarna mot “Ung rebell” var att den var för lĂ„ngsökt melodramatiskt, lĂ„ngsam och rörig i sin handling, samtidigt som den kritiserades för att vara vĂ„ldsam, brutal och obehaglig med sina knivdueller och livsfarliga bilrace. Dessutom uppfattades den som alltför vacker och romantisk i sin estetik, Ernest Hallers nĂ€rmast överdĂ„digt sköna foto (han var dĂ„ redan legendarisk genom sitt arbete med Victor Flemings klassikern “Borta med vinden” (1939)) rimmade dĂ„ligt med Rays krassa socialrealistiska ambitioner. 

Samtidigt var mĂ„nga imponerade av den unge Dean och hans sĂ€tt att spela den plĂ„gade Jim Stark. Andra fann honom klumpig i sitt spel och hĂ€vdade att Dean bara apade efter stjĂ€rnan Marlon Brando, som faktiskt provspelade för ett tidigare försök att filmatisera Lidners bok och som framför allt sjĂ€lv blev ikonisk som rebell i rollen som motorcykelknutten Johnny Strabler i LĂĄszlĂł Benedeks drama “Vild ungdom” (1953). 

Samtidigt hade Ray onekligen fĂ„ngat samtidens amerikanska tonĂ„ringarnas upplevda vilsenhet och nihilism. I tidens anda andades filmen av socialingenjörsideologi, kĂ€rnfamiljens tid var över och nu skulle byrĂ„krater och tjĂ€nstemĂ€n vĂ€gleda och lĂ€gga livet till rĂ€tta för ungdomen i stĂ€llet för deras hopplöst Ă„lderdomliga förĂ€ldrar. Och konflikten mellan Ă€ldre amerikaner och 30- och 40-talisterna uppfattades som ett betydande samhĂ€llsproblem. 

“Ung rebell” var dessutom en provocerande film som censurerades i flera lĂ€nder. I Storbritannien klipptes de vĂ„ldsamma scenerna bort, i Nya Zeeland förbjöds den helt för att inte “förleda” ungdomen liksom i Francisco Francos Spanien dit den i hemlighet smugglades in för privata visningar. I dag Ă€r “Ung rebell” en given klassiker som en av de bĂ€sta filmerna som spelats in och ingĂ„r i det amerikanska Kongressbibliotekets samling över kulturhistoriskt och estetiskt ovĂ€rderliga verk. 

undefined
James Dean blev ikonisk i rollen som rebellen Jim Stark i Nicholas Rays klassiker "Ung rebell" (1955).

Dean gick bort endast 24 Ă„r gammal i en bilolycka redan innan filmen började visas och uppnĂ„dde förstĂ„s pĂ„ sĂ„ vis ikonstatus. Han blev en slags martyr och symbol som mĂ„nga ungdomar i samtiden identifierade sig med i sin kĂ€nsla av inte vara förstĂ„dda av vare sig sina förĂ€ldrar eller samhĂ€llet. Men det handlade ocksĂ„ om Deans unika stil, hans sĂ€tt att uttrycka sĂ„rbarhet och en dödligt desperat lĂ€ngtan efter kĂ€rlek har inte bara har inspirerat stora amerikanska skĂ„despelare som Martin Sheen (i synnerhet i Terrence Malicks klassiker “Det grymma landet” (1973)), Robert De Niro, Johnny Depp, Nicolas Cage och Leonardo DiCaprio. I sin grĂ€nsöverskridande och nĂ€rmast androgyna framtoning kom att ocksĂ„ att influera pop- och rockartisters scenuttryck och han har ibland nĂ€mnts som den förste riktige rockstjĂ€rnan, Ă€ven rock’n’roll inte ens ljöd i hans filmer. Elvis Presley, Eddie Cochran, Gene Vincent, Buddy Holly, Bob Dylan och framför allt David Bowie hör till dem som ville efterlikna honom 

Fast filmens kanske mest spĂ€nnande gestalt Ă€r Ă€ndĂ„ den 13-Ă„rige Plato, numera beskriven som filmhistoriens förste homosexuelle ungdomskaraktĂ€r (trots hans uppenbart platonska koppling), som i sin grĂ€nslösa förĂ€lskelse i Jim gĂ„r ett sorgligt öde till mötes. 

“To die by your side, well, pleasure the privilage is mine, 

There is a light and it never goes out, there is a light and it never goes out
”

Sjunger Morrissey till smĂ€ktande synthstrĂ„kar. I kvĂ€ll visas “Ung rebell” av Mjölby Filmstudio pĂ„ Centrumbiografen i SkĂ€nninge, maka er dit och se den! 

James Deans filmer

Ikonen James Dean hann bara spela i tre filmer innan han gick bort i en bilolycka 24 Ă„r gammal 1955: 

“Öster om Eden” (1955) 

“Ung rebell” (1955) 

“JĂ€tten” (1956)

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!