âTake me out tonight
Take me anywhere, I don't care
I don't care, I don't care
And in the darkened underpass
I thought, "Oh God, my chance has come at last"
But then a strange fear gripped me
And I just couldn't askâŠâ
SĂ„ sjöng Manchesterkvartetten The Smiths sĂ„ngare Steven Patrick Morrissey i âThere is a Light That Never Goes Outâ (1986), den (objektivt sett) bĂ€sta poplĂ„ten som spelats in. Morrissey antar rollen som den förvirrade och avvikande tonĂ„rspojken John âPlatoâ Crawford (Sal Mineo Oscarsnominerades för rollen) som i Nicholas Rays klassiker âUng Rebellâ (1955) avgudar och nĂ€rmast erotiskt idealiserar den nyinflyttade ynglingen Jim Stark (James Dean) som rebelliskt vĂ€nder upp och ner pĂ„ medelklassidyllen dĂ€r de lever.
En natt möter de varandra pÄ polisstationen, Jim har gripits för att ha varit berusad pÄ offentlig plats och Plato för att ha drÀnkt en kull hundvalpar. DÀr trÀffar de ocksÄ den vackra Judy (Àven Nathalie Wood Oscarsnominerades för sin roll), en upprorisk tonÄrsflicka som har brutit mot förÀldrarnas utegÄngsförbud.
De finner varandra i sina respektive utanförskap. Jim kĂ€nner sig missförstĂ„dd av sina timida och alltför förstĂ„ende förĂ€ldrar. Judy försöker desperat fĂ„nga sin fars intresse och börjat spöka ut sig i utmanande klĂ€der och beter sig grĂ€nslöst för att han Ă„tminstone ska bry sig sĂ„ mycket om henne att han kallar henne âsnuskig slampaâ. Plato, som har övergivits av sin far som liten, lĂ€mnas konstant ensam av sin mor med bara hushĂ„llerskan som sĂ€llskap.
Deras vĂ€gar korsas snart igen. Jim börjar pĂ„ samma gymnasieskola som Judy, men hon hĂ€nger med innegĂ€nget och Ă€r tillsammans med dess ledare, den vĂ„ldsamme Buzz Gunderson (Corey Allen). Buzz kĂ€nner sig hotad av den frĂ€mmande Jim, som i sin tur söker uppmĂ€rksamhet och försöker passa in. Utstött blir han snart vĂ€n med den mobbade Plato som ser upp till Jim och blint förĂ€lskar sig i honom som Ă„tminstone en fadersfigur och rebellisk hjĂ€lte. Samtidigt har Judy i smyg börjat intressera sig för den mystiske JimâŠ
Med sin film âUng rebellâ förflyttade Nicholas Ray den amerikanska socialrealismen frĂ„n att skildra förfallet i storstĂ€dernas slum till att berĂ€tta om tonĂ„rsĂ„ngest och frihetslĂ€ngtan i det ordnade medelklasslivet i de vĂ€lmĂ„ende villaförorterna. âUng rebellâ bygger pĂ„ psykologen Robert M. Lindners bok âRebel Without a Causeâ (som Ă€r filmens engelska titel), âRebell utan idealâ, frĂ„n 1944 som egentligen beskrev fenomenet med psykopatiska ungdomar. Men i Rays hĂ€nder blev psykopaten i stĂ€llet en sociologisk arketyp för samtidens förvirrade och nihilistiska ungdom och deras strĂ€van efter en ny identitet i efterkrigstidens hedonistiska konsumtionskultur.
Filmen fick blandat mottagande bland kritikerna, men blev en kassa- och publiksuccĂ© nĂ€r sĂ„ mĂ„nga ungdomar vĂ€rlden över identifierade sig med karaktĂ€rerna i den. InvĂ€ndningarna mot âUng rebellâ var att den var för lĂ„ngsökt melodramatiskt, lĂ„ngsam och rörig i sin handling, samtidigt som den kritiserades för att vara vĂ„ldsam, brutal och obehaglig med sina knivdueller och livsfarliga bilrace. Dessutom uppfattades den som alltför vacker och romantisk i sin estetik, Ernest Hallers nĂ€rmast överdĂ„digt sköna foto (han var dĂ„ redan legendarisk genom sitt arbete med Victor Flemings klassikern âBorta med vindenâ (1939)) rimmade dĂ„ligt med Rays krassa socialrealistiska ambitioner.
Samtidigt var mĂ„nga imponerade av den unge Dean och hans sĂ€tt att spela den plĂ„gade Jim Stark. Andra fann honom klumpig i sitt spel och hĂ€vdade att Dean bara apade efter stjĂ€rnan Marlon Brando, som faktiskt provspelade för ett tidigare försök att filmatisera Lidners bok och som framför allt sjĂ€lv blev ikonisk som rebell i rollen som motorcykelknutten Johnny Strabler i LĂĄszlĂł Benedeks drama âVild ungdomâ (1953).
Samtidigt hade Ray onekligen fÄngat samtidens amerikanska tonÄringarnas upplevda vilsenhet och nihilism. I tidens anda andades filmen av socialingenjörsideologi, kÀrnfamiljens tid var över och nu skulle byrÄkrater och tjÀnstemÀn vÀgleda och lÀgga livet till rÀtta för ungdomen i stÀllet för deras hopplöst Älderdomliga förÀldrar. Och konflikten mellan Àldre amerikaner och 30- och 40-talisterna uppfattades som ett betydande samhÀllsproblem.
âUng rebellâ var dessutom en provocerande film som censurerades i flera lĂ€nder. I Storbritannien klipptes de vĂ„ldsamma scenerna bort, i Nya Zeeland förbjöds den helt för att inte âförledaâ ungdomen liksom i Francisco Francos Spanien dit den i hemlighet smugglades in för privata visningar. I dag Ă€r âUng rebellâ en given klassiker som en av de bĂ€sta filmerna som spelats in och ingĂ„r i det amerikanska Kongressbibliotekets samling över kulturhistoriskt och estetiskt ovĂ€rderliga verk.
Dean gick bort endast 24 Ă„r gammal i en bilolycka redan innan filmen började visas och uppnĂ„dde förstĂ„s pĂ„ sĂ„ vis ikonstatus. Han blev en slags martyr och symbol som mĂ„nga ungdomar i samtiden identifierade sig med i sin kĂ€nsla av inte vara förstĂ„dda av vare sig sina förĂ€ldrar eller samhĂ€llet. Men det handlade ocksĂ„ om Deans unika stil, hans sĂ€tt att uttrycka sĂ„rbarhet och en dödligt desperat lĂ€ngtan efter kĂ€rlek har inte bara har inspirerat stora amerikanska skĂ„despelare som Martin Sheen (i synnerhet i Terrence Malicks klassiker âDet grymma landetâ (1973)), Robert De Niro, Johnny Depp, Nicolas Cage och Leonardo DiCaprio. I sin grĂ€nsöverskridande och nĂ€rmast androgyna framtoning kom att ocksĂ„ att influera pop- och rockartisters scenuttryck och han har ibland nĂ€mnts som den förste riktige rockstjĂ€rnan, Ă€ven rockânâroll inte ens ljöd i hans filmer. Elvis Presley, Eddie Cochran, Gene Vincent, Buddy Holly, Bob Dylan och framför allt David Bowie hör till dem som ville efterlikna honom
Fast filmens kanske mest spÀnnande gestalt Àr ÀndÄ den 13-Ärige Plato, numera beskriven som filmhistoriens förste homosexuelle ungdomskaraktÀr (trots hans uppenbart platonska koppling), som i sin grÀnslösa förÀlskelse i Jim gÄr ett sorgligt öde till mötes.
âTo die by your side, well, pleasure the privilage is mine,
There is a light and it never goes out, there is a light and it never goes outâŠâ
Sjunger Morrissey till smĂ€ktande synthstrĂ„kar. I kvĂ€ll visas âUng rebellâ av Mjölby Filmstudio pĂ„ Centrumbiografen i SkĂ€nninge, maka er dit och se den!