Exorcismporr med genusproblem

CC Deliver us from evil

Eric Bana jagar demoner i New York i ”Deliver us from evil”.

Eric Bana jagar demoner i New York i ”Deliver us from evil”.

Foto: SMPSP

Film2014-07-07 13:40

Skräck

I rollerna: Eric Bana, Edgar Ramirez, Olivia Munn

Regi: Scott Derrickson

Censur: 15 år

Visas i Linköping, Motala och Norrköping

Mot slutet av förra decenniet var skräckfilmsdebatten het. Den nya skolans filmer som ”Hostel” och ”Saw”-serien avfärdades som ren och skär tortyrporr och vänner befann sig plötsligt på varsin sida av konflikten. Familjer splittrades i diskussioner om huruvida genren dog med ”Motorsågsmassakern 4”.

Men sedan kom det nya 10-talet och ingen talade längre lika upprört om tortyrporr. I stället började filmer som ”Insidious” och ”The conjuring” rädda skräckfilmens anseende. En av regissörerna som fick det att hända är Scott Derrickson, vars film ”Sinister” från 2012 var ett lovande tillskott i genren.

Bisarrt

Sättet han förvaltar sin goodwill på är desto mer bisarrt, för i och med ”Deliver us from evil” verkar det som om regissören vill ta patent på ett nytt begrepp: Exorcismporr.

Grundpremissen är bekant. En härjad New York-snut som växt ifrån Gud ställs mot ockulta krafter och behöver till slut Jesus hjälp för att rädda dagen. Arnold Schwarzenegger gjorde det redan i 1999 års ”End of days”, men här är det Eric Bana (”Hanna”, ”München”) som åker runt i Bronx och ser bekymrad ut.

Bana spelar Ralph Sarchie, som är baserad på en verklig förlaga med samma namn (och som skrivit boken filmen är inspirerad av).

Filmens Sarchie har det inte lätt. På jobbet konfronteras han dagligen med döda spädbarn och hustrumisshandel. Hemma klagar hans fru på att han inte är närvarande. Och när tre demonbesatta exsoldater börjar härja runt i staden konfronteras han slutligen med sin sviktande Gudstro. Vid sin sida har han den hunkige jesuitprästen fader Mendoza.

Förutsägbart

Skräcken bygger uteslutande på ”tittut”-ögonblick. Det blir förutsägbart. Förutsägbart är även det faktum att det här är grabbarnas film. Filmvetaren Laura Mulvey skrev redan i mitten av 1970-talet att kvinnofigurer i film bara finns till för att straffas eller räddas, och Derrickson vill inte göra henne besviken genom att motbevisa hennes 40 år gamla tes.

”Behållningen” återfinns i stället i de övertydliga religiösa undertexterna – Gud är din vän, abort är en synd och så vidare – samt i ovan nämnda exorcismporr. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!