Tecknad favorit i många nyanser

Prinsessan Mononoke

Prinsessan. San lever med en flock vargar i skogen och vill inte ha något att göra med andra människor.

Prinsessan. San lever med en flock vargar i skogen och vill inte ha något att göra med andra människor.

Foto: Bild från filmen

FAVORIT I REPRIS2015-08-03 06:00

Animerad film från 1997 av japanske Hayao Miyazaki.

Finns på dvd.

Den japanska animatören och filmskaparen Hayao Miyazaki har gjort sig känd för gulliga animerade filmer som Min granne Totoro. Men i Prinsessan Mononoke visar han upp både djup och komplexa karaktärer.

Prinsessan Mononoke från 1997 utspelar sig i en uppdiktad japansk dåtid. Prinsen Ashitaka försvarar sin by mot en vansinnig skogsgud som går till attack i skepnad av ett vildsvin. Ashitaka besegrar vildsvinet, som drivs av en oförklarlig vrede, men genom konfrontationen drabbas han av en dödlig förbannelse. Den ondska som korrumperat skogsguden tar fäste i Ashitakas arm och han tvingas ut på en lång och farlig färd för att finna förbannelsens orsak. I vildsvinets inre har han hittat en klump järnmalm som nu är hans enda ledtråd till hur han ska kunna lyfta förbannelsen och rädda sitt eget liv. Ashitaka hamnar snart mitt i en konflikt mellan giriga människor som vill utvinna järnmalm och skogens djur och andar som försvarar sitt hem.

Konflikten mellan kultur och natur är ett återkommande tema i Hayao Miyazakis filmer. Naturens egen ordning och dess mystik sätts i kontrast till mänskliga företag och förhoppningar om kortsiktig vinning. I de världar som han målar upp är människans existens alltid flyktig, ett tillfälligt undantag och människornas försök att övervinna naturens lagar framstår som allvarliga men i slutändan patetiska försök att omkullkasta en evig ordning. Tydligast gör Miyazaki detta i den postapokalyptiska Nausicaä från vindarnas dal (1984) men även i Prinsessan Mononoke finns detta budskap med som ett fundament till hela berättelsen. Vi rör oss i majestätiska landskap där människans närvaro utgör ett undantag snarare än norm och påminns om människans litenhet.

En annan sak som Hayao Miyazaki uppmärksammats för är hur hans karaktärer ofta kan röra sig på ett spektrum mellan gott och ont. Det finns alltid möjlighet att en karaktär byter sida en eller flera gånger under berättelsens gång, eller att deras intentioner är dolda. Miyazaki låter även sina kvinnliga karaktärer blomma ut och utvecklas till hjältar eller skurkar beroende på hur handlingen vrider sig. Karaktären San, som Prinsessan Mononokes titel anspelar på, är ett bra exempel på dessa moraliskt ambivalenta kvinnliga karaktärer som Miyazaki skapar.

Höjdpunkter i Hayao Miyazakis karriär:

Laputa - slottet i himlen (1986)

Min granne Totoro (1988)

Kikis expressbud (1989)

Prinsessan Mononoke (1997)

Spirited Away (2001)

Det levande slottet (2004)

Ponyo (2008)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!