Smutsig spegel visar samhället

The Wire

Smart. The Wire är aldrig anpassad för publiken. Förstår du inte handlingen är det ditt eget problem.?Foto: Bild ur serien

Smart. The Wire är aldrig anpassad för publiken. Förstår du inte handlingen är det ditt eget problem.?Foto: Bild ur serien

Foto:

Favorit i repris2015-08-06 06:00

Amerikansk tv-serie 2002–2008.

Finns på dvd.

Baltimore brann i våras. Freddie Gray, en 25-årig afroamerikansk man, blev ett i raden av uppmärksammade offer för polisbrutal­itet när han föll i koma i en polisbil. Han dog en vecka senare av nack- och rygg­skador som obducenten beskrivit som snarlika dem man får om man dykt från hög höjd i grunt vatten. Polisen anklagas för att ha satt hand- och ankel­fängsel på Gray utan att spänna fast honom med bilbälte.

Det amerikanska rätts­system­ets diskrim­i­nering och brutala hant­ering av afro­amerikaner och fattiga gjorde till slut att Balti­mores befolkning fick nog. Det höga tryck som byggts upp i generationer kunde inte försiktigt ventileras utan explo­d­erade i våldsamma demonstration­er. Både polis och demonstranter skadades. Vad som verklig­en hände Freddie Gray i polisbilen vet bara de som satt i den men Balti­mores afro­amerikanska befolkning har länge lidit av utanförskap och diskrim­inering.

Aldrig harpolisens och samhällets svek mot det fatt­iga USA gestaltats så autentiskt i populärkulturen som i TV-serien ”The Wire”. Seriens skapare, David Simon, kommer från Balti­more och har jobbat som kriminalreporter på tidningen ”The Baltimore Sun”. Serien kretsar kring droghandeln i staden, hur den infekterar och korrum­perar allt i sin väg. I en uppmärksammad föreläsning berättade han om splittringen i USA, där en luspank underklass slussas genom rättssystemet för att mata köttkvarnen som kallas ”The War on Drugs”. ”Det är två helt frånskilda samhällen som marscherar mot varsina helt olika framtider”, säger han.

”The Wire” hade aldrig någon stor publik. Ändå fick vi fem säsonger på oss att utforska segregationen mellan dem som har och dem som inte har. Hur polisen tvingas arbeta för att klara kvoter och möta de mål politiker satt för att kunna bli omvalda. Polisen och knarklangarna är aldrig platta stereotyper, ingen är bara hjälte och systemets dragningskraft påverkar alla. David Simon kompromissar aldrig bort realism till förmån för drama och därför blir publiken inte bara åskådare utan vittnen. Realismen blir så total så att kamerorna verkar ha placerats ut i smyg på riktiga gator, där langarna inte är skådespelare. När polisen förhör mördare skriver de riktiga rapporter och de politiska skandalerna exponeras i riktiga medier. Det känns i alla fall så. Men egentligen är det bara David Simon som håller upp en smutsig spegel mot den stad som, tretton år senare, tog livet av Freddie Gray.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!