Piratförlaget
Flera författare har de senaste Ă„ren sökt imitera Jonas Jonassons framgĂ„ng med âHundraĂ„ringen som klev ut genom fönstret och försvannâ. Ingen av dem har lyckats sĂ€rskilt vĂ€l. Inte heller HĂ„kan Nesser som Ă€r sist i raden av efterbildare.
Jag tror det beror pÄ att Jonas Jonasson har en stil och en ton i sina böcker som Àr som sÀkerhetstrÄden i en sedel. Omöjlig att förfalska. Hos Jonas Jonasson Àr skrönan förenad med en kÀrlek till ordlekar men ocksÄ med en varm, empatisk förmÄga att förstÄ och skildra mÀnniskans storhet och utsatthet. En ton av ömhet till sina gestalter. Jonas Jonasson gör sig aldrig löjlig över dem.
SĂ„ var det med âHundraĂ„ringenâ och samma flöde Ă„terfanns Ă€ven i âAnalfabetenâ. Nu kommer han med sin tredje roman âMördar-Anders och hans vĂ€nnerâ.
Jonas Jonasson hittar fort sitt anslag. Det dÀr speciella dagdrömmandet han Àgnar sig Ät, dÀr man lÄter fantasierna bli precis sÄ som man vill ha dem, sÄ att grÀnsöverskridandet aldrig behöver komma i konflikt med grundlÀggande moraliska principer.
En prÀstvigd kvinna som hals över huvud fÄr fly frÄn sin tjÀnst, men Àr lika lycklig över det eftersom pappan tvingat henne till prÀstyrket. En receptionist som vuxit upp i ett förskingrat dödsbo och som nu jobbar pÄ ett tredjeklassens hotell. Och sÄ Mördar-Anders, nyss fri frÄn kriminalvÄrden, specialist pÄ att knÀcka ben och armar pÄ misshagligt folk och med en hjÀrna tÀmligen urlakad av sprit och rohypnol.
Jonas Jonasson lĂ„ter dem sammanstrĂ„la kring en genial affĂ€rsidĂ© skapad av prĂ€sten som visar sig ha ett rymligt samvete befriat frĂ„n kyrkans ok. Allt gĂ„r vĂ€l tills Mördar-Anders tar intryck av den förkunnelse prĂ€sten inte lĂ€ngre vill kĂ€nnas vid. Jonas Jonasson kan sin bibel och leker med mĂ„nga anspelningar till den. Han vrĂ€nger bekant pĂ„ orden som: âMördar-Anders, som testat alla former av droger, kunde inte anklagas för att vara arbetsnarkomanâ.
Men tyvĂ€rr. Efter bokens första tredjedel Ă€r det som om Jonas Jonasson vaknar upp ur sitt kreativa dagdrömmeri och pĂ„minner sig om att han har en bok att skriva. DĂ€rmed blir berĂ€ttelsen livlös och författaren drar sig inte ens för att Ă„terupprepa en idĂ© som om boken hade tvĂ„ slut. LĂ€saren blir lĂ€mnad med en kĂ€nsla av att âdet dĂ€r har jag ju redan lĂ€stâ. Synd!