Ordfront förlag
Kvällen och natten 16 januari 2004 blev fruktansvärt dramatisk. Den israeliske ambassadören Zvi Mazel saboterade konstnärsparet Feilers installation ”Snövit och sanningens vansinne” på Historiska museet i Stockholm. En konstpolitisk skandal. Händelsen blev snabbt en världsnyhet.
Den konstnärliga iscensättningen var mycket stark till idé och uttryck. På museets innergård fanns en bassäng vars vatten färgats blodrött. En liten segelbåt hade försetts med ett porträtt av den palestinska självmordsbombaren Hanadi Jaradat. Hon var bara 29 år och nästan klar med sin juristexamen då hon 4 oktober 2003 sprängde sig själv till döds i en restaurang. Ytterligare 22 personer dog och 51 skadades. Israeliska soldater hade dödat hennes fästman, en bror och en kusin.
Nu tio år senare har boken om Snövitshändelserna kommit med bakgrund, analyser, fakta och reflektioner. Vad var det som egentligen hände? I vilket större sammanhang måste konsten ses? Konst, politik, massmedia, moral och etik diskuteras. Förutom konstnärerna själva medverkar ytterligare flera namnkunniga personer. Konstkritikern Dan Jönsson, genusvetaren Tiina Rosenberg, moralfilosofen Torbjörn Tännsjö, arkeologen Johan Hegardt samt två israeliska skribenter, professor Nurit Peled-Elhanan och journalisten Yitzhar Laor ger sina versioner utifrån respektive fackkompetens.
Det är en skakande stark och välskriven bok. Den är överraskande nyanserad, även om den är ett slags emotionell vitbok. Författarna försöker verkligen förstå de motsatta parternas bevekelsegrunder. Som läsare blir man djupt berörd och påmind. Konst på liv och död. Alla dessa hatbrev, all denna oförsonlighet i konflikten mellan Israel och Palestina, fundamentalismen och alla dessa hämndbegär från båda sidor. Och konstens roll som inte är en lekstuga. Den ingår i dagens massmediala spelplan. Konstens väsen, menar Dan Jönsson, ”är i grunden radikalt; hela dess strävan är att söka blottor i den etablerade världsbilden, visa på självmotsägelser och tankeförbud.” Konstens uppgift är inte att sprida goda förebilder.
Boken innehåller ett rikt bildmaterial, visserligen mycket som är suddigt och oskarpt, men det förstärker den laddade och nervöst spända stämningen av autenticitet.