Bokförlaget Max Ström
”Och jag vet, hörni, jag vet att ni har jättehöga förväntningar på den här kvällen, på den här konserten, att det ska bli en klassiker och sådär. Men jag tror inte jag kan leva upp till dem riktigt.”
Det var fel. Lördagen 7 juni 2014 är redan för alltid inskriven i musikhistorien. En försynt pojke från Västra Frölunda klev upp på Ullevis scen, en plats vanligtvis reserverad för internationella världsstjärnor som Bruce Springsteen och Rolling Stones. 7 juni 2014 blev göteborgaren större än dem alla.
Nu har Håkan Hellströms magiska kväll förevigats i en bok. Tretton fotografer har bidragit till det digra materialet som skildrar genrep inför ett fåtal särskilt inbjudna, förberedelser bakom scenen och den urladdning som belönades med högsta betyg i Corren.
Mycket är också effektfullt komponerat och riktigt snyggt. Flera bilder tagna uppe på scenen med publikhavet i bakgrunden ger verkligen känslan av vilken storslagen upplevelse de tre timmarna var.
Konsertfoton brukar emellertid ha en tendens att bli enahanda och det här är dessvärre inget undantag. För hur bra de än är, blir det i längden tjatigt att titta på samma artist ur olika vinklar.
Nej, främst är det fotografierna bortom huvudnumret som är behållningen. Som egentligen också säger mer om fenomenet Håkan. När vi får följa honom under konsertdagen, innan han ska gå på scen och efter sista tonen. Fansen som köar och tältar på ett biograftak i en vecka för att se sin idol.
Att sedan läsa mellansnack från konserten, blygsamheten och den oförfalskade kärleken till musiken. Det är vackert.
”Ni kanske har era egna minnesbilder från kvällen, om ni var där. De kanske också bleknar. Den här boken kan blåsa lite liv i dem”, skriver Håkan Hellström i förordet och det är nog precis så den här boken ska fungera. Som ett fint minne att hålla hårt i. Och för oss som inte var på Ullevi, som en påminnelse om vad vi gick miste om.