Det Àr inte unga som Àr klimatförnekare. De har fattat för lÀnge sedan. De kan sÀkert mer Àn dig och mig om klimatet.
Men ÀndÄ har det under flera Är varit ett j-kla tjat i barnlitteraturen. Bok efter bok om hur barnen ska leva klimatsmart och rÀdda planeten. Som barnbokskritiker finner jag det tröttsamt. Varför bombardera barn med sÄdant som de Àr alltför medvetna om?
OuthĂ€rdlig hetta skördar liv. ĂversvĂ€mningar spolar bort allt i sin vĂ€g. Jag behöver inte göra listan lĂ€ngre. Kidsen har redan hört allt det dĂ€r. Det finns andra som behöver höra. De som sitter pĂ„ politisk, juridisk och ekonomisk makt behöver agera. Och det Ă€r som bekant inte barnen âŠ
Ska barnlitteraturen dÄ helt strunta i klimatproblemet? Inte lÀra smÄ att fossila brÀnslen Àr förfÀrliga och att kol- och oljeindustrin förstör mÀnsklighetens överlevnadsmöjligheter pÄ jorden?
Det sĂ€ger sig sjĂ€lvt att klimatförklarande texter som peppiga âUppdrag Klimatkampenâ (Speja Förlag, 2021) behövs. Men jag önskar att fler klimatförfattare vĂ€nde sig till vuxna i stĂ€llet för till barn. DĂ€rför blir jag glad av klimatjournalisten Peter Alestigs och zombieförfattaren Herman Geijers respektive bokslĂ€pp frĂ„n i Ă„r. Ja, inte för att deras böcker Ă€r upplyftande lĂ€sning. (Spoileralert: det Ă€r de inte.) Utan för att författarna vĂ€nder sig till oss i arbetsför Ă„lder: vi som kan rösta, vĂ€lja bĂ€ttre konsumtionsmönster, Ă€ndra vĂ„ra resvanor och styra företagsledningarnas beslut.
DN:s klimatredaktör Peter Alestig gĂ„r i boken âVĂ€rlden som vĂ€ntarâ pedagogiskt, metodiskt och varsamt i genom de klimatproblem som redan drabbat villaĂ€gare i Stockholm, Ă€ldreboenden i Ărebro och kĂ€rnkraftsreaktorernas kylvatten. I stĂ€llet för att diskutera klimatförĂ€ndringarnas vara eller icke vara skriver Peter Alestig om vilka skyddsĂ„tgĂ€rder som behövs redan nu för att svenska samhĂ€llen ska kunna avvĂ€rja de vĂ€rsta effekterna av kommande översvĂ€mningar, vĂ€rmeböljor och hĂ€ftiga slagregn.
Ăverlevnadsexperten Herman Geijer fokuserar i âMonstersamhĂ€lletâ mer pĂ„ den psykologiska processen: Hur ska vi orka ta tag i klimatmonstret vi skapat? Inte förvĂ„nande drar han paralleller till Mary Shelleys klassiska roman om Frankenstein. Jag vill tro att de bĂ„da nya böckerna Ă€r en början pĂ„ en trend, dĂ€r den populĂ€rvetenskapliga klimatlitteraturen mer riktas mot vuxengenerationen.
Samtidigt hoppas jag pÄ en ny trend Àven i barnlitteraturen. Den spÀnnande genren klimatfiktion, skönlitteratur som pÄ olika sÀtt tar fasta pÄ pÄgÄende eller framtida klimatförÀndringar, har en bred ung publik som vÀntar. LÄt barnen fÄ fantisera kring de vÀderfenomen som de upplever.
En som tycks ha fattat Ă€r författaren Andrea de la Barre de Nanteuil. Det fjĂ€rde Ă€ventyret om excentriskafransyskan Mademoiselle Oiseau âMoln över Parisâ (RabĂ©n & Sjögren, 2022), utspelar sig i vĂ€rmeböljans Paris.
Mademoiselle ligger utslagen pÄ soffan och flÀktar katterna med en jÀttesolfjÀder. Det Àr aktuell lÀsning. För bara nÄgra dagar sedan uppmÀttes 37 grader i Paris. Enligt Peter Alestigs bok förvÀntas vÀrldens anvÀndande av luftkonditionering tredubblas till 2050 (vilket i sig kommer öka problemet med global uppvÀrmning ytterligare). Att svettas i hettan Àr en upplevelse vÄra barn kommer möta allt oftare. SjÀlvklart ska den verkligheten ocksÄ skildras i böckerna de lÀser.
Men pekpinnarna: De kan vi vara mer ÄterhÄllsamma med, tack.