Vackert och ljuvt i en sagolik dans

Törnrosa

Foto: Daniel Bennelid

BALETT2014-11-27 16:07

Linköpings Balettförening och Linköpings Balettensemble

Koreografi: Marlene Jacobsson

Solister: Hanna Berglund, Matilda Larsson, Alexandra Svensson, Juan Carlos Requena, Gustav Udd.

Orkester: Östgöta blåsarsymfoniker, dirigent Cathrine Winnes.

Crusellhallen

26 november

När Tjajkovskij i slutet av 1880-talet skrev balettmusik till sagan om Törnrosa, fick han utlopp för sin känsla för folkvisan och sin förmåga att måleriskt gestalta klanger. Det blev en varierad musik som både är enkel och komplex och hör till det mest originella som den ryske kompositören åstadkom.

Denna kväll hörde vi en bearbetad version för Östgöta Blåsarsymfoniker. Med ett tjugotal musiker får stycket drag av kammarmusik. Och med placeringen i orkesterdiket framför scenen kom ljudbilden närmare. Som helhet fungerade det dock bra och balansen i ensemblen var väl avvägd. Cathrine Winnes ledde med säker hand.

Scenen var helt ägnad åt dansen. Dekor och scenografi var smakfullt formad till en sagolik miljö med slottet i fonden. Ljuset med växlande färger spelade också en stor roll för den visuella helheten.

Marlene Jacobsson har i denna föreställning verkligen lyckats väva ihop alla trådar och alla medverkande. Det är dansare i alla åldrar. Uttryck och stilar går igenom alla nivåer; från kaninhopp, ringdans, marsch och vals upp till den högt avancerade tåspetsen.

I Tjajkovskijs musik liksom i berättelsen finns också utrymme för mellanspel, små uppvisningar och lekar. Jacobssons koreografi tar fasta på detta.

Man blir omedelbart fångad av stämningen, men också av flödet. Det är högt tempo och övergångarna fungerar fint. Timingen är imponerande.

Vi vet ju alla hur det går, så dramatiken och spänningen blir inte så stor. Men det är medryckande, underhållande och mycket vackert.

Solisternas dansinsatser håller hög klass. Matilda Larsson som den lila fen är dominerande under första akten. Säker, behärskad och distinkt i sina rörelser. Juan Carlos Requena som manlig variant av den onda fen, roar och oroar med stor kraft och energi. God hjälp har han av sina små orosandar.

Hanna Berglund som Aurora (prinsessan) är graciös och sirlig. Mjuk och ljuv i sin framtoning.

Märkvärdigt att få uppleva en helaftonsbalett i Linköping, helt producerad i regionen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!