Med de orden avslutade Åsa Christoffersson sitt anförande när hon invigde utställningen med de båda konstnärerna Carl Magnus och Peter Freudenthal i Adelsnäs Orangeri.
– Och se hur verken gifter sig med varandra och känn också hur den här vackra byggnaden lägger till en dimension till konsten, uppmanade hon.
Dessförinnan hade utställningens arrangör, Johan Adelswärd, hälsat besökarna välkomna till Orangeriet, som nu alltså återigen har blivit lokal för högkvalitativ konst.
De verk som visas i utställningen har påtagligt släktskap, trots diametralt motsatta tekniker. Peter Freudenthals målningar möter Carl Magnus skulpturer och energin i färgskalorna varierar. Ändå blir språket näranog entydigt. Båda konstnärerna arbetar med geometriska abstrakta element.
Peter Freudenthal och Carl Magnus har varit verksamma sedan 60-talet och lärde känna varandra i Tokyo 1983, "tror dom", enligt Åsa Chistoffersson.
Båda har tunga nationella och internationella meriter, Carl (79) både som pedagog, professor och med åtskilliga offentliga uppdrag. Norrköpingsbördige Peter (84) växte upp i en kulturaktiv familj, bland annat med mycken musik. Konstnärligt är han starkt påverkad av muslimsk kultur och arkitektur.
Vernissaget var välbesökt. Drygt 130 personer kunde räknas in enligt Britta Augander hos medarrangören Åtvidabergs Konstförening, som dock menade att siffran var väntad på grund av de välkända huvudpersonerna.
Utställningen pågår t o m 25 september.