Två händelser i unga år blev avgörande för träkonstnären Thomas Temptes fortsatta liv. Ett besök på Kalmar slott och en tågresa på 50-talet genom ett sönderbombat Tyskland.
- I Kalmar slott såg jag under ett besök helt plötsligt de vackra bilderna utförda helt i olika träslag i en teknik som kallas intarsia. Det andra var när jag och min mamma var på väg till Holland och for genom Tyskland. Alla var helt knäpptysta när vi for genom det sönderbombade landskapet. Denna förödelsekraft! Hur hade de som gjort det här tänkt och varför hade det skett? Dessa två händelser har sedan dess följt mig och genomsyrat allt jag gjort, berättar Thomas.
Nu ställer han ut i Orangeriet i Adelsnäs Park, en utställning som enligt honom själv visar på människans alstrande och ödeläggande kraft.
I två av rummen står flera verk gjorda i intarsia. Motiv med som visar den sönderbombade kyrkan i Dresden men också verk ett flertal bombplan släpper sin dödliga last över Kalmar slott.
- Det är så fruktansvärt svårt att föreställa sig hur det kan ha gått till under bombräderna under andra världskriget. Vi i Sverige blev helt förskonade från det där. Tusentals flygplan i luften på samma gång. Allt hantverk som människorna byggt upp under tusentals år... borta, bara så där.
I ett av de andra rummen står en vidunderlig maskin smyckad med ett flertal citat, alla gjorda i intarsia förstås.
- Visst är den vacker, säger konstnären Thomas Tempte och visar runt sin väldiga fanersåg.
Maskinen är ett resultat av nästan 30 års arbete och ett halvsekels intresse och engagerat yrkesutövande. Förlagan är en liknande såg från 1500-talet och som återfanns i den tyska staden Augsburg.
På sätt och vis hänger allt ihop. De intarsiaverk Thomas såg när han var liten var skapade av de tyska hantverkarna Marcus Ulfrum och Urban Schultz på 1560-talet. Båda finns också representerade på fanersågen med sina namn och är ett resultat av dess ursprungliga existens.
- Augsburg var ett viktigt hantverkscentrum på den tiden och båda kom hit därifrån. Ulfrum blev kvar i Kalmar och dog så småningom där, berättar Thomas och pekar på ett annat verk som just visar Ulfrums grav på en gammal kyrkogård i östkuststaden.
Schultz däremot anlitas till andra slott och finns bland annat representerad på Vadstena slott. Dit ska han ha levererat tre dörrar.
Problemet för Thomas var bara det att ingen, förutom de som arbetade med den, hade sett maskinen. Det hade bara berättats om den.
- Till och med drottning Elizabeth blev portad och fick vända i dörren, berättar Thomas och skrattar.
Thomas har i stället tänkt och pusslat ihop hur sågen borde ha sett ut. Resultatet är ett fullt fungerande konstverk vid namn "Epitafium över den Europeiska träkonsten".
- Ena sidans citat är ljusa med allt från Tage Danielsson till rader ur Talmud. Den andra sidan är fylld av mer mörka. Hitler, Churchill. I huvudsak är det inte en maskin utan mer ett sätt på att visa människans skapade kraft, produktionen, men också dess ödeläggande kraft som kan följa efter.
Vernissage för utställningen äger rum 17 maj kl 11.30. Utställningen visas fram till 17 juni.