Vilket spelår det har varit på Östgötateatern i Linköping. Våren 2012 såg jag också tillbaka och tvingades sammfatta ett uselt spelår där inte någon av pjäserna hade gripit eller roat mig särskilt. Sedan dess har det hänt en hel del och spelåret 2014/2015 – det är nog det bästa jag sett.
"Swedenhielms" 5/9 till 18/10. Med en lysande Sven Wollter och en inspirerad ensemble på toppnivå runt om honom. Wollter dominerade inte alls ihjäl de andra, tvärtom lyfte han dem. Tag till exempel Kyri Sjömans förgrämda hushållerska eller Gustaf Appelbergs lismande procentare. Klassiker är svårt. Ofta känner jag att tematiken inte angår mig ett dyft med sina mossiga kvinnoroller. Eller så är det tillvridet "uppdaterat" och ansträngt. Men här hade regissören Pontus Plaenge skapat gammal, hederlig teater när den är som bäst.
"The Nether" 21/11 till 3/1. Modernt drama om pedofili som bara inträffar på nätet, i en tänkt framtid. Mångbottnat om virtuella världar, möjligen svårt att hänga med i, men intressant och välspelat.
"Sound of Music" 30/1 till 16/5 med extraföreställningar på slutet. Musikalernas musikal med oslagba hits, anti-nazisthandling, verklighetsbakgrund och romantik... Östgötateaterns version fantastiskt välspelad och välsjungen med norska Anette Amelia Larsen och teaterns egen favorit Richard Carlssohn i huvudrollerna. Uppsättningen drabbades av oturliga sjukdomsfall i den stora ensemblen, oftast kunde de intränade ersättarna rädda showen, men det blev också flera inställda föreställningar. För övrigt: Kunde inte bli bättre! Funkade också väldigt bra för ungdomar.
"Tänk om" 13/2-15/5. Nycirkusföreställning med gästartisterna Mattias Lindström och Magali Bancel. Skickliga och eleganta som få. En annorlunda uppsättning i det lilla formatet, runt 1,5 timmar utan paus, och bara två medverkande. Grep inte just mig så djupt, men "underhållande" sa min bänkgranne och var nöjd med kvällen.
Ett strålande spelår med en Wollter, två moderna och en musikal. Ska jag klaga på nåt så är de ibland förekommande tomrummen då Stora teatern stått tom mellan uppsättningarna.
Hur ser nästa år ut? Jo, intressant. Med Moa Martinsonpjäsen "Kungens rosor", Moneybrother i "Frankenstein", egenskrivna tiggarpjäsen "Bröllopsresan", George Orwells "1984" och så nåt som jag verkligen gillar – att familjeteatern är tillbaka efter många år. Kan det till och med vara sen "Det susar i säven" för typ 20 år sen?
April-maj blir det hur som helst "Wendy och Peter Pan". Den ingår inte i abonnemanget, och det är bara bra. Alla abonnenter vill säkert inte se barnteater. Mer sånt! Ju mer huset fylls, med afternoon tea, soppor, gästspel och som sagt, familjeteater, desto bättre.
Apropå abonnemanget: Jag tycker fortfarande att det är en smula för billigt, mitt kostar 875 kronor för nästa år (vardag, ej premiär), det är under 220 kronor per pjäs. Jämför det med biosänd opera från The Met 350 kronor, Lisa Ekdahl på Konsert & kongress 395 kr eller Vadstena-Akademien 365. Ungdoms/studenpriset får gärna vara väldigt lågt däremot.