"En kontrast till allt det hårda de får möta"

Innan pandemin var Guangjuan Zhang alltid på plats när hennes verk skulle monteras någonstans. Under pandemin var det slut på det – då fick hon skicka iväg sin skapelser. Nu är den Stockholmsbaserade konstnären i Kisa för att se till att hennes verk hamnar rätt på räddningsstationens tak.

"Verket är pulverlackerat, så det håller länge", berättar konstnären Guangjuan Zhang.

"Verket är pulverlackerat, så det håller länge", berättar konstnären Guangjuan Zhang.

Foto: Sofia Wiman

Kultur2024-03-29 13:00

Verket som nu pryder den nya räddningsstationen i Kisa har fått namnet "Vi kom från havet". Det är inspirerat av den Stockholmsbaserade konstnären Guangjuan Zhangs kinesiska kultur. 

undefined
Guangjuan Zhang är på plats och monterar ett verk för första gången efter pandemin. "Under pandemin skickade vi bara iväg våra verk - bye, bye", säger hon.

– Vi har någonting vi kallar "gynnsamma moln". Det är när molnen har olika färger och är liksom regnsbågsskimrande. De vittnar om bra väder, säger Guangjuan Zhang. 

Hon fortsätter med att berätta att tanken bakom verket består av två aspekter utöver den kulturella.

undefined
Guangjuan Zhangs verk sitter nu på den nya räddningsstationen i Kisa. "Jag vill att räddningstjänsten ska slappna av när de kommer tillbaks och ser det därifrån", säger hon och pekar ut mot vägen.

– Det är dels den vetenskapliga, när ljuset bryts, dels samtidens klimat. Det finns katastrofer överallt, och den globala uppvärmningen är ett stort problem. Allt hänger ihop i ett kretslopp – havet, molnen, regnet. Räddningstjänsten jobbar också med katastrofer, och det kräver mycket energi. Jag vill att verket ska ge dem lugnande känslor när de återvänder till stationen.

undefined
Nu pryder verket "Vi kom från havet" den nya räddningsstationen. Man ser det på långt avstånd, vilket också är meningen. "Ljusa moln till samhället", säger Guangjuan Zhang.

Guangjuan Zhang menar att räddningstjänsten är en viktig del i livskretsloppet när de räddar liv eller släcker bränder. Hon lutar sig lite mot staketet som har satts upp som fallskydd. Anledningen till att verket har monterats högt upp är för att räddningstjänstens personal ska kunna se det när de återvänder till stationen. 

– Det är viktigt att de får slappna av och andas också. Det blir en kontrast till allt det hårda de får möta när de är ute på jobb. 

undefined
"Klimattänk och kretslopp genomsyrar verket", berättar Guangjuan Zhang. Ett arbete som hon och maken arbetat på i fyra månader.

Tillsammans med maken Jan Stenberg började hon skissa på "Vi kom från havet" i juli förra året. I oktober satte arbetet igång på riktigt. Mycket klimattänk ligger bakom, och allt är skapat i hållbara material.

– Fyra månader – det är snabbt jobbat, säger hon med ett skratt och berättar att både hon och Jan tänkt på verket hela tiden när de inte jobbat på det. De fick testa sig fram med såväl skulpteringen som blandningen av färger och avstånd mellan de olika lagren av metall.

undefined
Guangjuan Zhang och hennes man Jan Stenberg är konstnärerna bakom verket som pryder den nya räddningsstationen i Kisa. "Det känns så bra att det är färdigt", säger Guangjuan Zhang.

– Det känns helt fantastiskt att det är färdigt! Jag var så nervös innan jag skulle hit idag och var rädd att det skulle uppstå några problem. Men allt har gått bra, säger hon när den sista delen av verket har skruvats upp på väggen.

Hennes make är sjuk idag och kan tyvärr inte vara på plats när den sista delen ska monteras upp.

undefined
Guangjuan Zhang instruerar: "Lite mer till vänster. Lite längre upp."

– Jag skulle gärna vilja ha honom bakom mig nu. Han är så glad att det är färdigt. Nu vill vi ge lite ljusa moln till samhället. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!