Efter hetsiga debatten – stor publikökning för kulturen

Norrköpings Symfoniorkester och Östgötateatern drog 30 procent mer publik 2023 jämfört med samma period föregående år. Ökningen kan ses som en konsekvens av den infekterade kulturdebatten i Norrköping.

"Jag tycker att man bör satsa på kulturen i en lågkonjunktur. Det finns så många aspekter i kulturen som kan hjälpa människor att må bättre i ett jävligt läge", säger Nils Poletti, teaterchef för Östgötateatern.

"Jag tycker att man bör satsa på kulturen i en lågkonjunktur. Det finns så många aspekter i kulturen som kan hjälpa människor att må bättre i ett jävligt läge", säger Nils Poletti, teaterchef för Östgötateatern.

Foto: Niclas Fasth

Kultur2024-01-20 09:00

Både symfoniorkestern och teatern har haft flera utsålda konserter och föreställningar och har spelat för välfyllda salonger under hela hösten. Publiken har ökat med 30 procent jämfört med samma period 2022.

– Det är fantastiskt att se att våra salonger fylls igen. Höstens konserter har varit mycket välbesökta och Brahms Requiem drog fulla hus, vilket är ett fint kvitto på att publiken uppskattar vår repertoar, säger Henrik Marmén, konstnärlig chef för Norrköpings Symfoniorkester.

undefined
Norrköpings Symfoniorkester, säsongen 2023/2024. Framför orkestern står chefdirigent Karl-Heinz Steffens.

En av anledningarna till den stora ökningen kan även ha med den omstridda kulturdebatten att göra:

– Jag kan naturligtvis inte veta det till hundra procent men debatten drog igång ordentligt i slutet av sommaren och i samband med det märkte vi att det kom allt fler besökare till våra konserter. Orkestern hälsades med jubel och applåder när de kom ut på scen, någonting som vi inte har varit med om tidigare. Vi tolkar det som att det finns en stor publik som är väldigt mån om sin orkester och att den är starkt förankrad i kulturlivet i Norrköping.

Den hätska kulturdebatten i Norrköping rasade ordentligt i höstas. Bland annat har konflikten handlat om att Norrköpings kultur- och fritidsförvaltning avskaffats och nu ingår i det nya Tillväxt- och utvecklingskontoret utan en uttalad kulturchef. Utredningen om att eventuellt sälja konserthallen Louis De Geer har även bemötts med kritik i form av manifestationer och en namninsamling för de som vill låta en folkomröstning avgöra konserthallens framtid.

Känns det extra viktigt att visa upp den här typen av siffror nu?

– Jag tycker att siffrorna talar sitt eget språk. Det visar att levande kulturupplevelser är någonting som väldigt många människor inte vill leva utan. När det är svåra tider ekonomiskt och ett osäkert världsläge, då tror jag att folk tycker att ett musikstycke eller en teaterpjäs blir extra viktigt.

undefined
Henrik Marmén, konstnärlig chef för Norrköpings Symfoniorkester om publikökningen: "Jag tror det här är publiken och allmänhetens sätt att säga att: vi tycker att vår orkester är viktig."

Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) har också tagit del av siffrorna.

– Det kan vara kopplat till kulturdebatten, men när jag tittar på Scenkonst Öst och deras program och ser hur man marknadsför sig så har det varit mer publikfriande. Med den här ökningen närmar man sig publiksiffrorna man hade före pandemin. Det är verkligen positivt. Jag kan bara hoppas att den utvecklingen fortsätter, säger hon.

Hon har också har uttryckt att kulturen i högre grad ska "bära sig själv" och finansieras mer av biljettintäkter och mindre av bidrag. "Institutioner likt Symfoniorkestern ska vara med och ta sin andel av kommande års besparingar", skrev hon i ett debattinlägg i september.

– Kulturinstitutioner som teatern och symfoniorkestern kommer aldrig kunna finansiera sig helt själva med det uppdrag de har. Många delar av vår verksamhet är kulturpolitiska uppdrag, och genererar inte några intäkter alls. Det måste man komma ihåg, säger Henrik Marmén.

Det är ju svåra tider, kan man förstå delar av det Sophia Jarl menar?

– Det kommer alltid att finnas ett behov av en offentlig finansiering, men i svåra tider när man måste spara på vad det offentliga kan erbjuda, så är det en självklarhet att vi sparar. Precis som alla andra.

undefined
Musikalen "Waitress" hade Sverigepremiär på Östgötateatern hösten 2023.

Publiken har även hittat tillbaka till Östgötateatern. Under hösten ökade försäljningen med 49 procent jämfört med samma period 2022. Glädjande siffror, tycker teaterchef Nils Poletti.

– Det är såklart jätteskönt att med de här siffrorna kunna visa att folk köper biljetter och vill ha kultur. Trots inflation, höga räntor och en orolig omvärld har publiken valt att lägga pengar på en teaterbiljett. Det talar sitt tydliga språk och visar att kulturen spelar en viktig roll i tider av kris, säger han.

Han lyfter även vikten av att bibehålla Östergötlands "usp" som han menar är just kulturen.

– Man åker inte direkt hit för att shoppa – det som står ut med Östergötland är att man satsat på kulturen. Om man ödelägger den kommer det vara ett mindre populärt resmål. Kultur genererar pengar.

undefined
"Jag tycker att man bör satsa på kulturen i en lågkonjunktur. Det finns så många aspekter i kulturen som kan hjälpa människor att må bättre i ett jävligt läge", säger Nils Poletti, teaterchef för Östgötateatern.

Är det inte läge att spara, även inom kulturen, när man är befinner sig i en lågkonjunktur?

– Jag tycker tvärtom. Behöver man spara ska det göras på ställen där det går att spara, men kulturen är någonting man ska satsa på i en sådan situation. I en tuff tid ska man satsa på kulturen – för det är den som får oss att överleva, säger Nils Poletti.

– Vi har dessutom redan besparingar, likvärdiga de besparingar som andra kommunala bolag har.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!