Mopedfrossa på museet – snygga designen i centrum

Mopeden symboliserar nog nostalgi för de allra flesta. Men dess utveckling illustrerar både svensk design och politisk historia.

Utställningens producent Claes Johansson vid en väldesignad moped av Sixten Sason. Uppe till höger: Björn Karlströms moped tillsammans med klassikern - Sachs-motorn. Nere till vänster: En annan av Björn Karlströms mopeder. Till höger: Design av Rune Monö.

Utställningens producent Claes Johansson vid en väldesignad moped av Sixten Sason. Uppe till höger: Björn Karlströms moped tillsammans med klassikern - Sachs-motorn. Nere till vänster: En annan av Björn Karlströms mopeder. Till höger: Design av Rune Monö.

Foto: Rolf Hansson

Kultur2022-10-04 11:00

Aspekterna kring design och historia belyses särskilt i utställningen "Mopeden - en svensk designhistoria", som pågår på Östergötlands Museum. 

– I tonåren ägde jag aldrig någon moped, berättar Claes Johansson som är producent för utställningen.

undefined
Vandringsutställningen "Mopeden - en svensk designhistoria"
undefined
Utställningens producent Claes Johansson vid en väldesignad moped av Sixten Sason.

– Det var först i tjugofemårsåldern som jag blev totalt fascinerad, och då inte minst av designen.  

Claes Johansson är motorjournalist, mopedsamlare och till vardags chefredaktör för tidningen Moped.

Mopedvågen i Sverige startade med ett beslut i Sveriges Riksdag 1952, då man bestämde att den svenska varianten av kontinentens rätt snabbgående fordon skulle anpassas till arbetarbefolkningens behov av rörlighet, och till ungdomar. Därför fastställdes en maxfart och 15-årsgräns. Socialdemokraterna hade nämligen sett att folk behövde kunna ta sig till sina arbetsplatser lite längre bort än på cykelavstånd, berättar Claes Johansson.

undefined
Björn Karlströms moped tillsammans med klassikern - Sachs-motorn.
undefined
Vandringsutställningens mått dokumenteras som information till näste arrangör.

Vad var det med mopeden som fascinerade dig?

– Först och främst utseendet. Men så är det ju den låga hastigheten. Du tvingas anpassa dig till fordonet och inte tvärtom, att fordonet anpassar sig till dina behov. Jag åkte till Paris på min första moppe.

Och hur såg de första mopederna ut?

– Under de första åren var det ju cyklar med påhängsmotor. Men efter några år, när det visade sig att det fanns en marknad för de här fordonen, och efterfrågan ökade, insåg industrin att det också handlade om att skapa estetiskt vackra ting. Det uppstod ett designbehov helt enkelt, och man vidtalade de bästa designers som fanns att hitta i Sverige.

Kan du nämna några namn?

– För min del tänker jag på Sixten Sason och inte minst Björn Karlström, en visionär tecknare och designer, som visade på stor lekfullhet i sina skapelser. Han är dock anonym för de allra flesta. 

undefined
Enligt Claes Johansson var Björn Karlström en av Sveriges bästa designers - och alldeles för anonym.
undefined
En av Björn Karlströms mopeder.
undefined
Claes Johansson menar att lekfullheten var Björn Karlströms signum - här en detalj.

Och anonymitet har gällt för dem som har formgivit mopeder. Claes Johansson berättar att han inte någonstans i designlitteraturen har hittat uppgifter om personerna bakom mopeddesign. Källorna för hans forskning har han hittat hos tillverkarna.

I utställningen finns annars fordon av välkända formgivare, Sigvard Bernadotte och Pelle Petterson för att nämna de mera namnkunniga. Bernadotte formgav flera mopeder, dock förblev samtliga prototyper. Och Pelle Petterson, seglingsvärldsmästaren, är kanske mest känd för att ha formgivit Volvo P 1800, "Helgonet-bilen".

Utställningen pågår till och med 31 oktober.

undefined
Claes Johansson visar exempel på god design där upphovspersonen är okänd.
undefined
Design: Rune Monö.
undefined
Sigvard Bernadotte designade tre mopeder, bland annat den till vänster i bilden. Ingen av dessa kom dock i produktion.
undefined
Seglingsvärldsmästaren Pelle Petterson har designat båtar, bilar och också mopeder.
undefined
Design: Pelle Petterson.
undefined
Design: Sixten Sason. Lägg märke till Hasselbladskameran på väggen, också den designad av Sason.
undefined
Sveriges enda fabrikstillverkade custom-bike - en Crescent.
undefined
Utställningens flaggskepp - designat av Björn Karlström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!