Aspekterna kring design och historia belyses särskilt i utställningen "Mopeden - en svensk designhistoria", som pågår på Östergötlands Museum.
– I tonåren ägde jag aldrig någon moped, berättar Claes Johansson som är producent för utställningen.
– Det var först i tjugofemårsåldern som jag blev totalt fascinerad, och då inte minst av designen.
Claes Johansson är motorjournalist, mopedsamlare och till vardags chefredaktör för tidningen Moped.
Mopedvågen i Sverige startade med ett beslut i Sveriges Riksdag 1952, då man bestämde att den svenska varianten av kontinentens rätt snabbgående fordon skulle anpassas till arbetarbefolkningens behov av rörlighet, och till ungdomar. Därför fastställdes en maxfart och 15-årsgräns. Socialdemokraterna hade nämligen sett att folk behövde kunna ta sig till sina arbetsplatser lite längre bort än på cykelavstånd, berättar Claes Johansson.
Vad var det med mopeden som fascinerade dig?
– Först och främst utseendet. Men så är det ju den låga hastigheten. Du tvingas anpassa dig till fordonet och inte tvärtom, att fordonet anpassar sig till dina behov. Jag åkte till Paris på min första moppe.
Och hur såg de första mopederna ut?
– Under de första åren var det ju cyklar med påhängsmotor. Men efter några år, när det visade sig att det fanns en marknad för de här fordonen, och efterfrågan ökade, insåg industrin att det också handlade om att skapa estetiskt vackra ting. Det uppstod ett designbehov helt enkelt, och man vidtalade de bästa designers som fanns att hitta i Sverige.
Kan du nämna några namn?
– För min del tänker jag på Sixten Sason och inte minst Björn Karlström, en visionär tecknare och designer, som visade på stor lekfullhet i sina skapelser. Han är dock anonym för de allra flesta.
Och anonymitet har gällt för dem som har formgivit mopeder. Claes Johansson berättar att han inte någonstans i designlitteraturen har hittat uppgifter om personerna bakom mopeddesign. Källorna för hans forskning har han hittat hos tillverkarna.
I utställningen finns annars fordon av välkända formgivare, Sigvard Bernadotte och Pelle Petterson för att nämna de mera namnkunniga. Bernadotte formgav flera mopeder, dock förblev samtliga prototyper. Och Pelle Petterson, seglingsvärldsmästaren, är kanske mest känd för att ha formgivit Volvo P 1800, "Helgonet-bilen".
Utställningen pågår till och med 31 oktober.