Strålande "Annie" värd en resa

Miss Hannigan (Mia Wallin), Rooster (Erik Rusch) och Lily (Sofie Rääf Palmlund).

Miss Hannigan (Mia Wallin), Rooster (Erik Rusch) och Lily (Sofie Rääf Palmlund).

Foto: Erik Hellquist/Ydre kulturcentrum

Musikalrecension2016-10-12 08:50

Betyg: 5 Musikalen "Annie" i Ydre Kulturcentrum, Österbymo

Regi: Ashkan Ghods

Koreografi: Karin Mårtenson

Kapellmästare: David Eckerstein

Fanny Weghammaroch Norah Fransson alternerar som Annie.

Av: Thomas Heeman, Charles Strouse, Martin Charning. Översättning Beppe Wolgers.

Spelas fredag, lördag, söndag till 4 december

Om ni någon gång tvivlat på kulturens sammanhållande kraft – åk till Österbymo.

Om ni vill ha en riktig höjdarkväll – åk till Österbymo.

Där i Ydre kulturcentrum spelar 60 personer och en hund musikalen "Annie". Det är en enorm satsning med barn, proffs och amatörer. Levande orkester. Fantastisk scenografi. Sång och dans.

Och allt är så proffsigt att man baxnar.

Nu blir ju ingen som tidigare sett Ydre Riskteater (ingår nu i Ydre kulturcentrum) förvånad. De sätter upp en musikal vartannat år sedan 1987. Förra gången var det utmärkta "Rent". Men "Annie" är strået vassare, själva musikalen är roligare och musiken härligare med sköna 30-talspastischer som direkt sätter sig på hjärnan. Inte minst den mest kända, "Tomorrow", som målar upp optimism under depressionen.

Det är en amerikansk musikal som först sattes upp på Broadway 1977. Handlingen från 1930-talets USA är skäligen enkel. I centrum står den föräldralösa Annie, som så småningom adopteras av en hänsynslös miljardär och uppkomling. Hans hjärta mjuknar när ett barn kommer in i huset. På barnhemmet finns den ûberelaka föreståndaren. Lägg till några hjärtlösa skurkar, en hel hop barnhemsbarn, humanistiska uteliggare och en övergiven hund.

Ond är ond och god är god, den enda som möjligen genomgår en utveckling är miljardären. Men okej för det. Hjärteknipande barn och happy end är aldrig fel. Ydre kulturcentrum spelar traditionellt och med synnerligen gott humör, utan att lägga in referenser till nutidens ensamkommande flyktingbarn. De parallellerna får man dra själv.

På premiären i söndags var det 12-åriga Fanny Weghammar från Linköping som spelade Annie. Och som hon gjorde det! Både hon och resten av ensemblen sjunger häpnadsväckande bra, med tanke på att flera är amatörer. De dansar fantastiskt i många fina masscener där tajmingen är perfekt. Dessutom är det bra skådespeleri, fart och rytm rakt igenom.

Äkta paret Ashkan Ghods, regissör, och Karin Mårtenson, koreograf, har gjort ett kanonjobb med den stora ensemblen. Flera av barnen träffades för övrigt då de spelade von Trapp-barn i "Sound of Music" på Östgötateatern, där Ashkan Ghods var med.

En extra stjärna i betyget går till helheten. Man blir nästan tårögd av att köra genom skogen på slingriga vägar och sedan mötas av bygdens uppställning, från de vänliga parkeringsvakterna till kaffepersonalen. Landsbygden lever.

Nu tror ni att detta är en vänlig klapp på huvudet från en stadsbo på exotisk utflykt. Nej, nej. "Annie" i Ydre är bra på riktigt.

Många på scen

Musikal

Över 60 barn och vuxna sjunger, agerar, dansar eller spelar i orkestern.

Det finns också ett stort tekniskt team med allt från dekormålare till hundtränare.

Två hundar alternerar som "Sandy".

Fanny Weghammar och Norah Fransson alternerar som Annie.

Större roller: Mia Wallin, Mats Genfors, Amanda Nilsson, Erik Rusch, Sofi Rääf Palmlund, Christian Arnald, Joakim Ahlstrand, Anton Myrén.

Flickgruppen: Linn Rubensson, Greta Boyero Lindström, Nathalie Andersson, Paula Lind, Tilda Du Rietz, My Bragde Öhman, Vanna Mantefors.

Barnhemsbarn: Ester Västgöte Dreber, Caroline Gustavsson, Moa Johansson, Moa Karlsson, Philip Du Rietz, Iris Skillermark, Rebecka Norling, Emma Johansson, Max Rubensson, Noah Graf, Alma Olsson, Tintin Genfors och Victor Fransson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!